ВІЗАНТІЙСЬКО-КИЄВОРУСЬКІ ЕМАЛЬЄРНІ ТРАДИЦІЇ У ДИЗАЙНІ СУЧАСНИХ ЮВЕЛІРНИХ ВИРОБІВ УКРАЇНИ

БАРБАЛАТ О. В., ШКОЛЬНА О. В.

Київський університет імені Бориса Грінченка

Мета. Дослідження присвячено мистецтвознавчому осмисленню візантійсько-києворуських емальєрних традицій та їх ремінісценції у дизайні сучасних ювелірних виробів України.

Методологія. Застосовано історико-культурний та художньо-дизайнерський наукові підходи у поєднанні з порівняльним і презентаційним методами.

Результати. Проаналізовано взаємозв’язок візантійських і києворуських емальєрних традицій та їх вплив на дизайн і творчість майстрів-емальєрів сучасної ювелірної справи України. На прикладі видатних творів візантійського і києворуського ювелірного мистецтва розглянуто їх стилістичні і художні особливості. Виявлено основні принципи формування вимог до дизайну й якості виконання творів мистецтва із гарячою емаллю. Розглянуто стародавні осередки золотарства. Охарактеризовано новітні прийоми роботи із гарячою емаллю, що виникають у процесі трансформації техніки в умовах інтенсифікації виробництва у вітчизняній ювелірній галузі.

Наукова новизна. Комплексно досліджено взаємозв’язок візантійських і києворуських емальєрних традицій, доведено факт їх впливу на дизайн і виготовлення сучасних ювелірних виробів України. Виявлено та проаналізовано новітні методи роботи з гарячою емаллю, які знаходяться на початковому етапі розвитку у сучасному ювелірному мистецтві України.

Практичне значення. Матеріали даного дослідження можуть знайти відображення у написанні навчальних дисциплін, пов’язаних з технікою гарячої емалі в ювелірній справі. Як джерело інспірацій вони можуть бути застосовані у процесі створення нових ювелірних колекцій з гарячою емаллю для якісної презентації українського ювелірного мистецтва у світі.

Ключові слова: техніка гарячої емалі; клуазоне; мінанкарі; стародавні прикраси; технологія і дизайн; ювелірна справа.

INTEGRATION OF BYZANTIUM – KYIVAN RUS ENAMELING TRADITIONS IN MODERN UKRAINIAN JEWELRY DESIGN

BARBALAT O.V., SHKOLNA O.V.

Borys Grinchenko Kyiv University

Purpose. The purpose of this research is to understand the integration of the Byzantium-Kyivan Rus enameling traditions in modern Ukrainian jewelry design.

Methodology. The research is applied historical-cultural and artistic-design scientific approaches in combination with comparative and presentation methods.

Results. The results of the research prove the influence of Byzantine and Kyivan Rus enamel traditions on modern Ukrainian jewelry. The stylistic and artistic features of the items were examined on example of outstanding enamel jewelry of Byzantine and Kyivan Rus time. As a result the main  principles of design requirements and quality of hot enamel jewelry were defined. This research highlights the principles which elites, as bearers of the highest spiritual values, used as guide lines when choosing and ordering jewelry products in ancient times. In order to understand the manufacturing and producing ancient enamel jewelry pieces the ancient jewelry centers are being studied and characterized in this research. We have analyzed the influence of Byzantium and Kievan Rus enameling traditions on the modern Ukrainian jewelry design. Also we studied how it changed with changing the conditions and intensity of manufacturing.

Scientific novelty. Thanks to this research it has been explained how the Byzantine and Kievan Rus enameling traditions influenced modern Ukrainian jewelry design. The researchers were determined to create a symbiosis of modern scientific and technical methods with the ancient hot enamel techniques. This way the research reveals the newest methods of working with hot enamel that are on their initial phase in modern Ukrainian jewelry industry.

Practical significance. The material of this research can be used in development of academic disciplines related to enameling techniques and jewelry design. It can be used as a source of inspiration for creating new conceptual jewelry collections using hot enamel. This research can help influence modern jewelry design in Ukraine. Results of this research can be used not only to popularize the Byzantine-Kievan Rus jewelry traditions in Ukraine but also for quality representation of Ukrainian jewelry art in the world.

Key words: hot enamel technique; cloisonne; minankari; ancient jewelry; technology and design; jewelry design.

ВИЗАНТИЙСКО-КИЕВОРУССКИЕ ЭМАЛЬЕРНЫЕ ТРАДИЦИИ В  ДИЗАЙНЕ СОВРЕМЕННЫХ ЮВЕЛИРНЫХ ИЗДЕЛИЙ УКРАИНЫ

БАРБАЛАТ А. В., ШКОЛЬНАЯ О. В.

Киевский университет имени Бориса Гринченко

Цель. Исследование посвящено искусствоведческому осмыслению взаимосвязи византийско-киеворусских эмальерных традиций и их влиянию на дизайн современных ювелирных изделий Украины.

Методология. В исследовании задействованы историко-культурный и художественно-дизайнерский научные подходы в сочетании со сравнительным и презентационным методами.

Результаты. Проанализирована взаимосвязь византийских и киеворусских эмальерных традиций и их влияние на дизайн и творчество мастеров-эмальеров современного ювелирного дела Украины. На примере выдающихся произведений византийского и киеворусского ювелирного искусства рассмотрены их стилистические и художественные особенности. Выявлены основные принципы формирования требований к дизайну и качеству исполнения произведений искусства с горячей эмалью. Рассмотрены древние центры ювелирного производства. Охарактеризованы новые приемы работы с горячей эмалью, возникающие в процессе трансформации техники в условиях интенсификации производства в отечественной ювелирной отрасли.

Научная новизна. Комплексно исследована взаимосвязь византийских и киеворусских эмальерных традиций, доказан факт их влияния на дизайн и изготовление современных ювелирных изделий Украины. Выявлены и проанализированы новейшие методы работы с горячей эмалью, которые находятся на начальном этапе своего развития в современном ювелирном искусстве Украины.

Практическое значение. Материалы данного исследования могут найти отражение в процессе разработки учебных программ, связанных с техникой горячей эмали в ювелирном деле. В качестве источника вдохновения они могут занять место в процессе создания новых ювелирных коллекций с горячей эмалью для качественной презентации украинского ювелирного искусства в мире.

Ключевые слова: техника горячей эмали; клуазоне; минанкари; древние украшения; технология и дизайн; ювелирное дело.

 Література

  1. Архів Барбалат О. В. Інтерв’ю науково-дослідного проекту «Золотий Гамаюн» з Хуцидзе Р. Д. Записано 10.08.2019 р., м. Одеса, вул. Приморська, 6. Стенд компанії «Родоніт» в рамках виставки «Ювелирный Салон». Одеса, 2019. 15 с.
  2. Беручашвили Н. Л. Судьба двух памятников культурного наследия Грузии. Тбилиси, 2015. 115 с.
  3. Библия. Книги Священного писания Ветхого и Нового Завета. Киев: Свято-Успенская Почаевская Лавра, 2008. 1346 с.
  4. Бородай Ю. О. Українська емаль. Київ: Український письменник, 2013. 261 с.
  5. Історія українського мистецтва. Том 1. Мистецтво первісної доби та стародавнього світу. Київ, 2008. 710 с.
  6. Казакевич Геннадій. Кельти на землях України. Археологічна, мовна та культурна спадщина. Київ, 2010. 304 с.
  7. Лихачева В. Д. Искусство Византии IV–XV веков. Москва: Искусство, 1986. 310 с.
  8. Музей історичних коштовностей України. Фотоальбом. Київ: Мистецтво, 1984. 114 с.
  9. Міністерство культури України. Національний музей історії України. Програма Щорічної науково-практичної конференції НМІУ, 28–29 листопада 2019 р. Київ, 2019. 25 с.
  10. Національний музей українського народного мистецтва. Каталог. Всеукраїнська виставка Квадра Міні Метал. Ювелірне-мистецтво-емалі. 2014. 63 с.
  11. Нікольченко Ю. М., Сабадаш Ю. С. Особливості ювелірного мистецтва Київської Русі (скарби Х–ХІІІ ст. з Рівненщини). Київ: НАКККіМ, 2018. C. 88–91. DOI: https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2018.159807
  12. Рукотворний Світ 4. Ковальська майстерня. Каталог. Київ, 2011. 147 с.
  13. Хайрединова Є. Х. Византийские кресты с инкрустацией из Юго-Западного Крыма. Вестник ВолГУ. Серия 4, История. Регионоведение. Международные отношения. Волгоград, 2017. С. 86–99. DOI: http://doi.org/10.15688/jvolsu4.2017.5.8
  14. Херрин Дж. Византия. Удивительная жизнь средневековой империи. Москва: Центрполиграф, 2018. 415 с.
  15. Фурасьев А. Г. Великое переселение народов в зеркале памятников ювелирного искусства. Государственный Эрмитаж. Санкт-Петербург, 2016. 281 с.
  16. Шмагало Р. Енциклопедія художнього металу. Том I. Світовий та український художній метал. Львів: Апріорі, 2015. 420 с.:1780 іл.
  17. Шмагало Р. Енциклопедія художнього металу. Том ІI. Художній метал України XX– поч. XXI ст. Львів: Апріорі, 2015. 276 с.:668 іл.
  18. Akchurina-Muftieva N. M. Ethnic Style in the Contemporary Art of Crimea. Zolotoordynskoe obozrenie. Golden Horde Review. Kazan, 2018. Рp. 569–578. DOI: http://dx.doi.org/10.22378/2313-6197.2018-6-3.569-578

 References

  1. Arkhiv Barbalat O. V. (2019). Interv’iu naukovo-doslidnoho proektu Zolotyi Hamaiun z Khutsydze R. D. Zapysano 10.08.2019 r., m. Odesa, vul. Prymorska, 6. Stend kompanii Rodonit v ramkakh vystavky Juvelirnyj Salon. [Interview of the research project «Golden Gamayun» with Khutsidze R. D. Recorded on August 10, 2019, Odessa, st. Primorskaya, 6. The exhibition stand of the Rodonit company. Jewelry Salon exhibition]. Odesa. [in Ukrainian].
  2. Beruchashvili N. L. (2015). Sud’ba dvuh pamjatnikov kul’turnogo nasledija Gruzii. [The fate of two cultural heritage sites of Georgia]. Tbilisi. [in Russian].
  3. Knigi Svjashhennogo pisanija Vethogo i Novogo Zaveta. (2008). [Bible. Old and New Testament Scripture Books]. Kiev: Svjato-Uspenskaja Pochaevskaja Lavra. [in Russian].
  4. Borodai Yu. O. (2013). Ukrainska emal. [Ukrainian enamel]. Kyiv: Ukrainskyi pysmennyk. [in Ukrainian].
  5. Istoriya ukrayinsʹkoho mystetstva (2008). Tom 1. Mystetstvo pervisnoi doby ta starodavnoho [History of Ukrainian art. Vol. 1. Art of primitive times and the ancient world]. Kyiv. [in Ukrainian].
  6. Kazakevych H. M. (2010). Kelty na zemliakh Ukrainy. Arkheolohichna, movna ta kulturna spadshchyna. [Celts in the lands of Ukraine. Archaeological, linguistic and cultural heritage]. Kyiv. [in Ukrainian].
  7. Lihacheva V. D. (1986). Iskusstvo Vizantii IV–XV vekov. [The Art of Byzantium IV–XV centuries]. Moskva: Iskusstvo. [in Russian].
  8. Muzej іstorichnih koshtovnostej Ukraїni. Fotoal’bom. (1984). [Museum of historical costowness of Ukraine. Photo album]. Kyїv: Mistectvo. [in Ukrainian].
  9. Ministerstvo kultury Ukrainy. Natsionalnyi muzei istorii Ukrainy. (2019). Prohrama Shchorichnoi naukovo-praktychnoi konferentsii NIMU 28–29 lystopada 2019 r. [Program of the Annual Scientific and Practical Conference of NIMU November 28–29, 2019]. Kyiv. [in Ukrainian].
  10. Natsionalʹnyy muzey ukrayinsʹkoho narodnoho mystetstva. (2014). Kataloh. Vseukrayinsʹka vystavka Kvadra Mini Metal. Yuvelirne-mystetstvo-emali. [Catalog. All-Ukrainian exhibition Quadra Mini Metal. Jewelry-enamel art]. Kyiv. [in Ukrainian].
  11. Nikolchenko Yu. M.,Sabadash Yu. S. (2018). Osoblyvosti yuvelirnoho mystetstva Kyivskoi Rusi (skarby Х–ХІІІ st. Rivnenshchyny). [Peculiarities of the jewelry art of Kyivskaya Rus (treasures of the X–XIII centuries from Pivno region)]. Kyiv: Visnyk NAKKKIM, 1, 88–91. DOI: https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2018.159807 [in Ukrainian].
  12. Rukotvornyi Svit 4. Kataloh. (2011). [Hand-made World 4. Catalog]. Kyiv: Kovalska maisternia. [in Ukrainian].
  13. Hajredinova E. H. (2017). Vizantijskie kresty s inkrustaciej iz Jugo-Zapadnogo Kryma. Vestnik Istorija. Regionovedenie. Mezhdunarodnye otnoshenija. [Byzantine crosses with inlay from the South-Western Crimea]. Volgograd: Vestnik VolGU, 4, 86–99. DOI: http://doi.org/10.15688/jvolsu4.2017.5.8. [in Russian].
  14. Herrin Dzh. (2018). Vizantija. Udivitel’naja zhizn’ srednevekovoj imperii. [Byzantium. The amazing life of a medieval empire]. Moskva: [in Russian].
  15. Furas’ev A. G. (2016). Velikoe pereselenie narodov v zerkale pamjatnikov juvelirnogo iskusstva. [The Great Migration of Peoples in the Mirror of Jewelry Monuments]. Sankt-Peterburg: Gosudarstvennyj Jermitazh. [in Russian].
  16. Shmahalo R. T. (2015). Entsyklopediia khudozhnoho metalu. Tom I. Svitovyi ta ukrainskyi khudozhnii metal. [Encyclopedia of artistic metal. Vol.I. World and Ukrainian artistic metal]. Lviv: Apriori. [in Ukrainian].
  17. Shmahalo R. T. (2015). Entsyklopediia khudozhnoho metalu. Tom II. Khudozhnii metal Ukrainy XX – poch.. XXI st. [Encyclopedia of artistic metal. Volume I. Artistic metal of Ukraine XX– beginning of XXI century]. Lviv: Apriori. [in Ukrainian].
  18. Akchurina-Muftieva N. M. Ethnic Style in the Contemporary Art of Crimea. Zolotoordynskoe obozrenie. Golden Horde Review. Kazan, 2018. Рp. 569–578. DOI: http://dx.doi.org/10.22378/2313-6197.2018-6-3.569-578 [in English].