1КОЛІСНИК О. В., 1ПРИХОДЬКО І. В., 2СІМАК А. І.

1Київський національний університет технологій та дизайну, Україна

2Державний педагогічний університет ім. І. Крянге, Республіка Молдова

ОСОБЛИВОСТІ ДИЗАЙНУ МУЗИЧНИХ АФІШ США ТА ВЕЛИКОЇ БРИТАНІЇ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХХ – ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ

Мета: провести аналіз стильових та дизайнерських рішень музичних плакатів США та Великої Британії другої половини ХХ – початку ХХІ ст., що використовуються при їх створенні; дослідити специфіку рекламних плакатів музичних заходів, виявити особливості їх дизайну та розміщення характерних елементів залежно від певного музичного жанру.

Методологія. Використано комплексний підхід до вивчення музичних афіш, що дозволило встановити особливості їх дизайну та композиційних рішень. Проведений порівняльний аналіз рекламних плакатів та створено узагальнену характеристику дизайнерських рішень, пов’язаних з конкретними музичними жанрами. В процесі дослідження були використані історичний та порівняльний методи наукового аналізу джерел для виявлення основних тенденцій образної виразності в рекламі.

Результати. Розглянуто особливості музичних афіш на прикладі рекламних афіш всесвітньовідомих виконавців з США та Великої Британії другої половини ХХ століття та сьогодення. Проаналізовано композиційні прийоми та засоби, що використовуються для втілення різноманітних дизайнерських рішень. Визначено специфічні прийоми графічного зображення та основні елементи, що притаманні плакатам музичної індустрії.

Наукова новизна. Виявлено особливості візуальної мови музичної афіші / плаката другої половини ХХ століття та сьогодення на основі вивчення постерів музичних виконавців США та Великої Британії. Розкрито риси класичного плакату, в яких формах він існує та які дизайнерські засоби та художньо-естетичні елементи характерні для того чи іншого музичного стилю. Простежено вплив художньо-образних засобів графічного дизайну, фотографії та ілюстрації на дизайн афіш. Проведено порівняльний аналіз візуальних елементів афіш залежно від їх музикального жанру.

Практична значимість. Проведено аналіз існуючих візуальних елементів плакатів та подана їх порівняльна характеристика, що висвітлює актуальні для сьогодення тенденції створення музичних афіш. Матеріали роботи можуть бути використані в подальшому дослідженні та класифікації музичних афіш.

Ключові слова: графічний дизайн; реклама; композиційні прийоми; рекламний плакат; афіша; музична індустрія.

1KOLISNYK O., 1PRYKHODKO I., 2SIMAK A.

1Kyiv National University of Technologies and Design? Ukraine

2“Ion Creangă” State Pedagogical University, Republic of Moldova

DESIGN FEATURES OF AMERICAN AND BRITISH MUSIC POSTERS IN THE SECOND HALF OF THE 20TH – EARLY 21ST CENTURY

The purpose of this work is to carry out a visual and stylistic analysis of music posters of the USA and Great Britain of the second half of the 20th – beginning of the 21st century and the design solutions used in their creation; тo investigate the specifics of advertising posters for musical events, to identify the peculiarities of their design and placement of characteristic elements depending on a certain musical genre.

Methodology. A comprehensive approach to the study of music posters was used, which allowed to establish the features of their design and compositional solutions. The comparative analysis of advertising posters is carried out and the generalized characteristic of the design decisions connected with concrete musical genres is created. In the course of the research, historical and comparative methods of scientific analysis of sources were used to identify the main trends of figurative expression in advertising.

Results. The peculiarities of music posters on the example of advertising posters of world-famous performers from the USA and Great Britain of the second half of the XX century and the present are considered. Compositional techniques and tools used to implement various design solutions are analyzed. Specific techniques of graphic image and the main elements inherent in the posters of the music industry are identified.

Scientific novelty. The peculiarities of the visual language of the music bill / poster of the second half of the 20th century and the present are revealed based on the study of the posters of music artists in the USA and Great Britain. The features of the classical poster are revealed, in what forms it exists and what design tools and artistic and aesthetic elements are characteristic of this or that musical style. The influence of artistic means of graphic design, photography and illustration on the design of posters is traced. A comparative analysis of the visual elements of posters depending on their musical genre was carried out.

Practical significance. The materials of the work can be used in further research and classification of music posters. The analysis of the existing visual elements of the posters is carried out and their comparative characteristics are presented, which highlights the current trends in the creation of music posters.

Key words: graphic design; advertising; compositional techniques; advertising poster; poster; music industry.

1КОЛЕСНИК О. В., 1ПРИХОДЬКО И. В., 2СИМАК А.И.

1Киевский национальный университет технологий и дизайна, Украина

2Государственный педагогический университет им. И. Крянгэ, Республика Молдова

ОСОБЕННОСТИ ДИЗАЙНА МУЗЫКАЛЬНЫХ АФИШ США И ВЕЛИКОЙ БРИТАНИИ ВТОРОЙ ПОЛОВИНЫ ХХ – НАЧАЛА ХХІ ВЕКА

Цель: провести визуальный и стилевой анализ музыкальных плакатов США и Великобритании второй половины ХХ – начала ХХІ века и дизайнерских решений, используемых при их создании; исследовать специфику рекламных плакатов музыкальных мероприятий, выявить особенности их дизайна и размещения характерных элементов в зависимости от музыкального жанра.

Методология. Использован комплексный подход к изучению музыкальных афиш, что позволило установить особенности их дизайна и композиционных решений. Проведен сравнительный анализ рекламных плакатов и создана обобщенная характеристика дизайнерских решений, связанных с конкретными музыкальными жанрами. В процессе исследования были использованы исторический и сравнительный метод научного анализа источников для выявления основных тенденций образной выразительности в рекламе.

Результаты. Рассмотрены особенности музыкальных афиш на примере рекламных афиш всемирно известных исполнителей из США и Великобритании второй половины ХХ века и современности. Проанализированы композиционные приемы и средства, которые используются для осуществления различных дизайнерских решений. Определены специфические приемы графического изображения и основные элементы, присущие плакатам музыкальной индустрии.

Научная новизна. Выявлен особенности визуального языка музыкальной афиши / плаката второй половины ХХ века и настоящего на основе изучения постеров музыкальных исполнителей США и Великобритании. Раскрыты черты классического плаката, в каких формах он существует, и какие дизайнерские средства и художественно-эстетические элементы характерны для того или иного музыкального стиля. Прослежено влияние художественно образных средств графического дизайна, фотографии и иллюстрации на дизайн афиш. Проведен сравнительный анализ визуальных элементов афиш в зависимости от их музыкального жанра.

Практическая значимость. Проведен анализ существующих визуальных элементов плакатов и представлена их сравнительная характеристика, освещающая актуальные сегодня тенденции создания музыкальных афиш. Материалы работы могут использоваться в дальнейшем исследовании и классификации музыкальных афиш.

Ключевые слова: графический дизайн; реклама; композиционные приёмы; рекламный плакат; афиша; музыкальная индустрия.

Література

  1. Андрейканіч А. І. Плакат: його види та жанри. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2013. Вип. 19(1). С. 121-126.
  2. Базарова П. В, Никоненко Т. М. Основні композиційні засоби в дизайні напряму постмо­дернізм. Тези доповідей XVIII Всеукраїнської наукової конференції молодих вчених та студентів «Наукові розробки молоді на сучасному етапі» (18-19 квітня 2019 р., Київ). Київ: КНУТД, 2019. Т. 1. С. 494-495.
  3. Грищенко В. В. Особливості дизайну в мистецтві плаката. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Харків, 2011. № 6. С. 138-140.
  4. Колісник О. В., Волкова В. В., Лук’янен­ко К. С. Система візуальної комунікації в контексті її традиційних і сучасних форм. Технології та дизайн. 2020. №2 (35). URL: https://er.knutd.edu. ua/bitstream/123456789/16256/1/td_2020_N2_05.pdf (дата звернення: 07.06.2022).
  5. Косаль Н. С. Еволюція форми плаката як засобу графічної комунікації. Вісник КНУТД. 2014. №3. С. 257-258. URL: https://er.knutd.edu.ua/ bitstream/123456789/712/1/V77_P255-260.pdf (дата звернення: 05.05.2022).
  6. Кудин П. А., Ломов Б. Ф., Митькин А. А. Психология восприятия и искусство плаката. Москва: «Плакат», 1987. 208 c.
  7. Пешняева А., Логвин А. Визуальный язык музыкальной афиши. 2019. URL: https://issuu.com/ steppewinde/docs/bynthf (дата звернення: 01.06.2022).
  8. Стеценко А. Розвиток сучасного плакату та його вплив на суспільство. 2015. URL: https:// knowledge.allbest.ru/culture/3c0b65625a3ac69a4d43a88521316d36_0.html (дата звернення: 05.05.2022).
  9. Теоретические основы создания плакатов. URL: http://refleader.ru/yfsujgotrpol.html (дата звернення: 04.04.2022).
  10. Шевченко В. Я. Композиція плаката: навчальний посібник. K.: Колорит, 2007. 124 c.
  11. Kolisnyk O. V. Graphic design as a sign of cooperation. Part in collective monograph. Мodern Technologies and Design Art. Edited by Liubov Bovnegra. Series of monographs Faculty of Architecture, Civil Engineering and Applied Arts. Katowice School of Technology, 2020. Р. 209-215.
  12. Kolisnyk O. V. Persuasive design in advertising as a factor of influence on the behavioral orientation of the society. Art and Design. 2018. №1(01). C. 18-25. DOI:10.30857/2617-0272.2018.1.2.
  13. Leech G. English in Advertising: A Linguistic Study of Advertising in Great Britain. Lingua. 1968. Vol. 19, Is. 3-4. Р. 316-319.
  14. Praniskas J. Trade name creation: Processes and patterns. The Hague Paris: Mouton, 1968. 115 p.
  15. Samara T. Design Elements: A Graphic Style Manual, 2007. 272 p.
  16. Skliarenko N. V., Gryshchenko I. M., Kolosnichenko M. V. Symmetry in the Visual Communication Design: Methods of Dynamic Image Construction. Art and Design. 2021. №3 (11). C. 9-20. DOI:10.30857/2617-0272.2021.3.1.

References

  1. Andreikanich, A. I. (2013) Plakat: yoho vydy ta zhanry [Poster: its types and genres]. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku. № 19 (1). P. 121-126 [in Ukrainian].
  2. Bazarova, P., Nikonenko, T. (2019) Osnovni kompozytsiyni zasoby v dyzayni napryamu postmodernizm [The main compositional tools in the design of postmodernism]. Naukovi rozrobky molodi na suchasnomu etapi: tezy dopovidei XVIII Vseukrainskoi naukovoi konferentsii molodykh vchenykh ta studentiv (18-19 kvitnia 2019 r., Kyiv). Vol. 1. P. 494-495 [in Ukrainian].
  3. Grishchenko, V. (2011) Osoblyvosti dyzaynu v mystetstvi plakata [Features of design in the art of posters]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv. № 6. P. 138-140 [in Ukrainian].
  4. Kolisnyk, O., Volkova, V., Lukyanenko, K. (2020) Systema vizualʹnoyi komunikatsiyi v konteksti yiyi tradytsiynykh i suchasnykh form [The system of visual communication in the context of its traditional and modern forms]. Tekhnolohii ta dyzain. Tekhnichna estetyka, dyzain ta erhonomika. №2 (35). URL: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/ 16256/1/td_2020_N2_05.pdf (Last accessed: 07.06.2022) [in Ukrainian].
  5. Kosal, N. (2014) Evolyutsiya formy plakata yak zasobu hrafichnoyi komunikatsiyi [Evolution of poster form as a means of graphic communication]. Visnyk KNUTD. №3. P. 257-258. URL: https://er. knutd.edu.ua/bitstream/123456789/712/1/V77_P255-260.pdf (Last accessed: 05.05.2022) [in Ukrainian].
  6. Kudin, P., Lomov, B., Mitkin, A. (1987) Psikhologiya vospriyatiya i iskusstvo plakata [Psychology of perception and poster art]. Moscow: «Plakat». 208 p. [in Russian].
  7. Peshnyaeva, A., Logvin, A. (2019) Vizual’nyy yazyk muzykal’noy afishi [Visual language of the music poster]. URL: https://issuu.com/steppewinde/ docs/bynthf (Last accessed: 01.06.2022) [in Russian].
  8. Stetsenko, A. (2015) Rozvytok suchasnoho plakatu ta yoho vplyv na suspilʹstvo [Development of a modern poster and its impact on society]. URL: https://knowledge.allbest.ru/culture/3c0b65625a3ac69a4d43a88521316d36_0.html (Last accessed: 05.05.2022) [in Ukrainian].
  9. Teoreticheskiye osnovy sozdaniya plakatov [Theoretical foundations for creating posters]. URL: http://refleader.ru/yfsujgotrpol.html (Last accessed: 04.04.2022) [in Russian].
  10. Shevchenko, V. (2007) Kompozytsiya plakata [Poster composition]. Kharkiv. 124 p. [in Ukrainian].
  11. Kolisnyk, O. V. (2020) Graphic design as a sign of cooperation. Part in collective monograph. Мodern Technologies and Design Art. Edited by Liubov Bovnegra. Series of monographs Faculty of Architecture, Civil Engineering and Applied Arts. Katowice School of Technology. Р. 209-215 [in English].
  12. Kolisnyk, O. V. (2018) Persuasive design in advertising as a factor of influence on the behavioral orientation of the society. Art and Design. 1(01). P. 18-25. DOI:10.30857/2617-0272.2018.1.2. [in English].
  13. Leech, G. (1968) English in Advertising: A Linguistic Study of Advertising in Great Britain. 19(3-4). P. 316-319. [in English].
  14. Praniskas, J. (1968) Trade name creation: Processes and patterns. The Hague Paris: Mouton, 77 p. [in English].
  15. Samara, T. (2007) Design Elements: A Graphic Style Manual, Gloucaster [in English].
  16. Skliarenko, N. V., Gryshchenko, I. M., Kolosnichenko, M. V. (2021) Symmetry in the Visual Communication Design: Methods of Dynamic Image Construction. Art and Design. 3(11). P. 9-20. DOI:10.30857/2617-0272.2021.3.1 [in English].