ХУДОЖНЬО-ОБРАЗНІ ОСОБЛИВОСТІ ГЕРОЇВ КОСПЛЕЮ В КОНТЕКСТІ ДОСЯГНЕННЯ ТУРИСТИЧНОЇ АТРАКЦІЇ

АРТЕМЕНКО М.П., АГАДЖАНЯН І.С.

Херсонський національний технічний університет

Мета. Дослідження має на меті систематизацію художньо-образних особливостей героїв косплею в контексті досягнення туристичної атракції з урахуванням культурних традицій східного (японського) та західного (американо-європейського) напряму даної субкультури.

Методика. Дослідження включає в себе критичний аналіз публікацій з обраної тематики, аналітичну обробку та систематизацію зібраної інформаційної бази дослідження з фотоілюстративним матеріалом, в якому зафіксовані приклади костюмів для косплею. Також в роботі використані візуально-графічні методи обробки даних, які дозволили наочно ілюструвати характерні концептуальні течії художніх образів східного та західного напрямку даної субкультури.

Результати. Виділено чотири основні групи художніх образів героїв косплею за походженням, а також виявлено принципові відмінності в образах східного та західного напрямку косплею. Для західного (американо-європейського) сформовано класифікаційну схему, що налічує 12 базових груп персонажів з характерними зовнішніми ознаками, для східного (японського) обґрунтовано більш складну ієрархічну структуру, яка містить три глобальні категорії (образи «реального світу», «вигаданого світу», «середньовічного світу») та одну допоміжну (фансервісні образи). Глобальні категорії образів розділяються на 9 груп.

Наукова новизна. Вперше проведено науковий аналіз та систематизацію художньо-образних особливостей героїв косплею з урахуванням специфіки культурних традицій східного (японського) та західного (американо-європейського) напряму даної субкультури.

Практична значимість. Результати дослідження можуть бути використані в педагогічній діяльності у викладанні ряду дисциплін, пов’язаних з проектуванням видовищного та театрального костюму, а також в практичній діяльності дизайнерів, художників з костюму, косплеєрів-практиків, менеджерів з туризму тощо.

Ключові слова: костюм, рекреація, туризм, косплей, атракція, дизайн одягу, художній образ.

 

 

Художественно-образные особенности героев косплея в контексте достижения туристической аттракции

АРТЕМЕНКО М.П., АГАДЖАНЯН И.С.

Херсонский национальный технический университет

Цель. Целью исследования является систематизация художественно-образных особенностей героев косплея в контексте достижения туристической аттракции с учетом культурных традиций восточного (японского) и западного (американо-европейского) направления данной субкультуры.

Методика. Исследование включает в себя критический анализ публикаций по выбранной тематике, аналитическую обработку и систематизацию собранной информационной базы исследования с фотоиллюстративным материалом, в котором зафиксированы примеры костюмов для косплея. Также в работе использованы визуально-графические методы обработки данных, которые позволили наглядно иллюстрировать характерные концептуальные направления художественных образов восточного и западного направления данной субкультуры.

Результаты. Выделены четыре основных группы художественных образов героев косплея по происхождению, а также выявлены принципиальные различия в образах восточного и западного направления косплея. Для западного (американо-европейского) было сформировано классификационную схему, которая насчитывает 12 базовых групп персонажей с характерными внешними признаками. Для восточного (японского) косплея обоснованно более сложную иерархическую структуру, которая содержит три глобальные категории (образы «реального мира», «вымышленного мира», «средневекового мира») и одну вспомогательную (фансервисные образы). Глобальные категории образов дополнительно разделяются на 9 групп.

Научная новизна. Впервые проведен научный анализ и систематизация художественно-образных особенностей героев косплея с учетом специфики культурных традиций восточного (японского) и западного (американо-европейского) направления данной субкультуры.

Практическая значимость. Результаты исследования могут быть использованы в педагогической деятельности при преподавании ряда дисциплин связанных с проектированием зрелищного и театрального костюма, а также в практической деятельности дизайнеров, художников по костюмам, косплееров-практиков, менеджеров по туризму и прочих.

Ключевые слова: костюм, рекреация, туризм, косплей, аттракция, дизайн одежды, художественный образ.

 

Artistic-figurative features of cosplay heroes in the context of reaching a tourist attraction

ARTEMENKO M. P., AGHAJANIAN I. S.

Kherson National Technical University

Purpose. The study seeks to systematize artistic-figurative features of cosplay heroes in the context of achieving tourist attraction taking into account the cultural traditions of the eastern (Japanese) and western (American-European) directions of this subculture.

Methodology. The research includes a critical analysis of publications on selected topics, analytical processing and systematization of the collected information base of the study with photo-illustrative material, in which examples of costumes for cosplay are recorded. Also, the visual-graphic methods of data processing were used in the work, which allowed to illustrate clearly the characteristic conceptual directions of artistic images of the eastern and western directions of this subculture.

Results. Four groups of artistic images of cosplay heroes of the origin are distinguished, as well as fundamental differences in the images of the eastern and western directions of cosplay are revealed. For the Western (American-European), a classification scheme consisting of 12 basic groups of characters with distinctive external features was formed; for the eastern (Japanese), a more complex hierarchical structure that contains three global categories (images of the «real world», «fictional world», «the medieval world») and one auxiliary (fanservice images). Global categories of images are divided into 9 groups.

Scientific novelty. For the first time, scientific analysis and systematization of artistic-figurative features of heroes of cosplay have been conducted taking into account the specifics of the cultural traditions of the eastern (Japanese) and western (American-European) directions of this subculture.

Practical significance. The results of the research can be used in pedagogical activities in teaching a number of disciplines related to the design of a spectacle and theatrical costume, as well as in the practice of designers, costume designers, cosplayers, tourism managers, etc.

Keywords: costume, recreation, tourism, cosplay, attraction, design of clothes, artistic image.

 

Література

  1. Смаль І.В., Смаль В.В. Рекреація, туризм і дозвілля: тлумачення і співвідношення понять. Педагогічні та рекреаційні технології в сучасній індустрії дозвілля: праці міжнар. наук.-практ. конф. (Київ, 4-6 черв. 2004 р.) Київ. 2004. С. 123-128.
  2. Тацумі Інуі. Бушующая культура косплея. Современный взгляд на Японию URL: https://www.nippon.com/ru/column/g00255/ (дата звернення 12.05.2018).
  3. Артемьева О. А. Формирование туристских продуктов, основанных на искусственной аттракции: автореф. дис. … канд. эконом. наук. Москва, 2011. 25с.
  4. McCarthy H. A Brief History of Cosplay . The Phoenix Papers. 2017, Vol. 3. № 1. Р. 130-139. URL: http://fansconf.a-kon.com/dRuZ33A/wp-content/uploads/2017/08/15-A-Brief-History-of-Cosplay.pdf (Last accessed: 12.05.2018).
  5. Bruno M. Cosplay: The Illegitimate Child of SF Masquerades. Glitz and Glitter Newsletter, Millenium Costume Guild. URL: http://millenniumcg.tripod.com/glitzglitter/1002articles.html. (Last accessed: 12.05.2018).
  6. Bainbridge J. Norris C. Posthuman Drag: Understanding Cosplay as Social Networking in a Material Culture. Intersections: Gender & Sexuality In Asia & The Pacific. 2013. Iss. 32 URL: http://intersections.anu.edu.au/issue32/bainbridge_norris.htm. (Last accessed: 12.05.2018).
  7. Osmud R., Wing-sun L. and Hei-man Cheung B. «Cosplay»: Imaginative Self and Performing Identity. Fashion Theory. The Journal of Dress Body & Culture. 2015. Vol. 16, Issue 3. Р. 317–342. DOI: 10.2752/175174112X13340749707204
  8. Улітіна О., Якуш Є. Косплей і авторське право. Теорія і практика інтелектуальної власності. 2016. № 6 (92). С. 25-30.
  9. Ханова П. Есть ли у косплея смисл? Русский репортер. №33 (361). URL: http://expert.ru/russian_reporter/2014/33/est-li-u-kospleya-smyisl/ (дата звернення 12.05.2018).
  10. Косплей. Психология и Психиатрия: Психология личности. URL: http://psihomed.com/kospley/ (дата звернення 12.05.2018).
  11. Косплей. URL: http://www.ritsu.ru/sn21-kospley.html (дата звернення 12.05.2018).
  12. Аль-Сальхани М. Вселенная комиксов: кому сегодня нужны супергерои? URL: https://mir24.tv/news/13265812/vselennaya-komiksov-komu-segodnya-nuzhny-supergeroi (дата звернення 12.05.2018).
  13. Япония. Kосупурэ (косплей) ДорамаКун: Факты об Азии URL: http://doramakun.ru/interesting/asian-facts/1344436462.html (дата звернення 12.05.2018).
  14. Crossplay URL: https://en.wikipedia.org/wiki/https://en.wikipedia.org/wiki/Crossplay (дата звернення 12.05.2018).
  15. Palmer A. Let’s Cosplay: Crossplay. TokyoPop. 2007. URL: https://web.archive.org/web/20070421090515/http://www.tokyopop.com/649.html (Last accessed: 12.05.2018).
  16. Профили персонажей. Anime Characters Fight wiki. URL: http://ru.anime-characters-fight.wikia.com/wiki/Категория:Профили_персонажей (дата звернення 12.05.2018).
  17. Clements J., McCarthy H. The Anime Encyclopedia: A Guide to Japanese Animation Since 1917. Stone Bridge Press, 2006. 867 р.
  18. Косырин А. Явление: фансервис. АнимеГид. № 12. С. 30–33.
  19. Панцу. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Панцу (дата звернення 12.05.2018).
  20. Діденко С. В., Козлова О. С. Психологія сексуальності: підручник. Київ, 2009. 304 с.

  

References

  1. Smal,V., & Smal, V.V. (2004). Rekreatsiia, turyzm i dozvillia: tlumachennia i spivvidnoshennia poniat. [Recreation, tourism and leisure: interpretation and correlation concepts]. Mizhnarodna naukovo-praktychna konferencija “Pedaghoghichni ta rekreacijni tekhnologhiji v suchasnij industriji dozvillja”. [International scientific and practical conference “Pedagogical and recreational technologies in the modern leisure industry”]. URL: http://tourlib.net/statti_ukr/smal.htm [in Ukrainian].
  2. Tacumi, Inui (2015). Bushuyushchaya kul’tura kospleya. [The raging culture of cosplay]. Sovremennyy vzglyad na Yaponiyu. [Modern view of Japan]. URL: https://www.nippon.com/ru/column/g00255/ [in Russian].
  3. Artemeva, A. (2011). Formirovanie turistskikh produktov, osnovannykh na iskusstvennoy attraktsii. [Formation of tourist products based on artificial attraction]. Avtoreferat dysertatsii kandydata ekonomichnykh nauk [Extended abstract of candidate’s thesis]. Moscow. [in Russian].
  4. McCarthy, H. (2017). A Brief History of Cosplay. The Phoenix Papers. 1. 3. 130–139. URL: http://fansconf.a-kon.com/dRuZ33A/wp-content/uploads/2017/08/15-A-Brief-History-of-Cosplay.pdf.
  5. Bruno, (2002). Cosplay: The Illegitimate Child of SF Masquerades. Glitz and Glitter Newsletter, Millenium Costume Guild. URL: http://millenniumcg.tripod.com/glitzglitter/1002articles.html.
  6. Bainbridge, (2003). Posthuman Drag: Understanding Cosplay as Social Networking in a Material Culture. Intersections: Gender & Sexuality In Asia & The Pacific. URL: http://intersections.anu.edu.au/issue32/bainbridge_norris.htm.
  7. Osmud,, Wing-sun, L. & Hei-man, Cheung B. (2015). «Cosplay»: Imaginative Self and Performing Identity. Fashion Theory. The Journal of Dress Body & Culture. 16. 3. 317–342. doi: http://dx.doi.org/10.2752/175174112X13340749707204.
  8. Ulitina,, Jakush, Je. (2016). Kosplej i avtorsjke pravo [Cosplay and copyright]. Teorija i praktyka intelektualjnoji vlasnosti. [Theory and practice of intellectual property]. 6(92), 25–30. URL: http://www.inprojournal.org/uk/6-92-2016. [in Ukrainian].
  9. Khanova,(2014) Yest li u kospleya smisl [Does cosplay have any sense?]. Russkii reporter [Russian reporter]. 33(361). URL: http://expert.ru/russian_reporter/2014/33/est-li-u-kospleya-smyisl/ [in Russian].
  10. Kosplei [Cosplay]. Psikhologiia i Psikhiatriia: Psikhologiia lichnosti. [Psychology and Psychiatry: Psychology of personality]. URL: http://psihomed.com/ [in Russian].
  11. Kosplei [Cosplay]. Retrieved from http://www.ritsu.ru/sn21-kospley.html [in Russian].
  12. Al-Salkhani, (2015). Vselennaia komiksov: komu segodnia nuzhny supergeroi?[The universe of comics: who today need superheroes?]. Mir24: stil zhizni. URL: https://mir24.tv/news/13265812/vselennaya-komiksov-komu-segodnya-nuzhny-supergeroi [in Russian].
  13. (2012). Iaponiia. Kosupure (kosplei). [Japan. Kosupure (cosplay)]. DoramaKun: Fakty ob Azii [DoramaKun: Facts about Asia]. URL: http://doramakun.ru/interesting/asian-facts/1344436462.html [in Russian].
  14. Crossplay. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Crossplay.
  15. Palmer, A. (2007). Let’s Cosplay: Crossplay. TokyoPop. URL: https://web.archive.org/web/20070421090515/http://www.tokyopop.com/649.html (Last accessed: 12.05.2018).
  16. Profili personazhei [Profiles of characters]. Anime Characters Fight wiki. Retrieved from http://ru.anime-characters-fight.wikia.com/ [in Russian].
  17. Clements, J., McCarthy, H. (2006). The Anime Encyclopedia: A Guide to Japanese Animation Since 1917. 2, 30–67. Stone Bridge Press.
  18. Kosyrin, (2006). Iavlenie: fanservis [Appearance: fan service]. AnimeGid. 12, 30–33. [in Russian].
  19. Pantcu [Panzu]. Retrieved from https://ru.wikipedia.org/wiki/Панцу [in Russian].
  20. Didenko,V., Kozlova, O.S. (2009) Psihologiya seksualnosti: pidruchnik [Psychology of Sexuality: Textbook]. Kiev [in Ukrainian]