ПРО ОБРАЗНО-ЗМІСТОВНІ ДОМІНАНТИ ПЕЙЗАЖНОЇ АЛЕЇ В м. КИЄВІ

МИХАЙЛОВА Р. Д., КИСІЛЬ С. С.

Київський національний університет технологій та дизайну

Мета. Аналіз образно-змістовних акцентів Пейзажної алеї образотворчими і дизайнерськими засобами в контексті сучасного благоустрою історичного ландшафту м. Києва.

Методологія. Проведено дослідження щодо вивчення об’єкта на основі історико-мистецтвознавчого, функціонального, архітектурно-планувального, ландшафтного аналізу. Для загального оцінювання території здійснено натурні обстеження, аналіз наукових, публіцистичних джерел і проектних проробок попередніх років.

Результати. Визначено образно-змістовні домінанти Пейзажної алеї в історичному ландшафті м. Києва. Розкрито сутність та особливості мистецьких, дизайнерських засобів при формотворенні її художніх елементів, шляхом поєднання творів скульптури з дизайн-мистецтвом. Встановлено, що Пейзажна алея в м. Києві є прикладом нового дизайн-мислення образотворчого мистецтва як варіанту оформлення рекреаційної зони мегаполісу, що визначається симбіозом: ландшафту, сучасної урбаністики, традицій образотворчого мистецтва та модерного дизайну.

Наукова новизна. Вперше розкрито сенс образно-художнього рішення облаштування Пейзажної алеї ‒ продукту співпраці діячів образотворчого мистецтва та дизайну. У результаті чого, історичний ландшафт перетворено на сучасний ігровий, розважальний та комфортний рекреаційний простір. Визначено зміст, роль та значення композицій паркових скульптур, арт-об’єктів скульптурної монументально-декоративної пластики в міському середовищі.

Практична значущість. Наукові і практичні результати дослідження можуть бути використані при впровадженні у практику ландшафтно-рекреаційного проектування міських зон – тематичних парків, скверів, з розробкою елементів благоустрою в них; в комп’ютерному проектуванні ландшафту і предметного середовища у ньому; у практиці образотворення в мистецтві та дизайні.

Ключові слова: ландшафтна архітектура, образно-змістовні засади, образно-художнє рішення, пластика, композиція, стиль, дизайн.

 

ОБ ОБРАЗНО-СОДЕРЖАТЕЛЬНЫХ ДОМИНАНТАХ ПЕЙЗАЖНОЙ АЛЛЕИ В г. КИЕВЕ

МИХАЙЛОВА Р. Д., КИСИЛЬ С. С.

Киевский национальный университет технологий и дизайна

Цель. Анализ образно-содержательных акцентов Пейзажной аллеи изобразительными и дизайнерскими средствами в контексте современного благоустройства исторического ландшафта г. Киева.

Методология. Проведено исследование по изучению объекта на основе историко-искусствоведческого, функционального, архитектурно-планировочного, ландшафтного анализа. Для общей оценки территории осуществлено натурные обследования, анализ научных, публицистических источников и проектных проработок предыдущих лет.

Результаты. Определены образно-содержательные доминанты Пейзажной аллеи в историческом ландшафте г. Киева. Раскрыта сущность и особенности художественных, дизайнерских средств при формообразовании ее художественных элементов, путем объединения произведений скульптуры с дизайн-искусством. Установлено, что Пейзажная аллея в г. Киеве является примером нового дизайн-мышления изобразительного искусства, как варианта оформления рекреационной зоны мегаполиса и определяется симбиозом: ландшафта, современной урбанистики, традиций изобразительного искусства и современного дизайна.

Научная новизна. Впервые раскрыт смысл образно-художественного решения обустройства Пейзажной аллеи – продукта сотрудничества деятелей изобразительного искусства и дизайна. В результате чего, исторический ландшафт превращен в современное игровое, развлекательное и комфортное рекреационное пространство. Определено содержание, роль и значение композиций парковых скульптур, арт-объектов скульптурной монументально-декоративной пластики в городской среде.

Практическая значимость. Научные и практические результаты исследования могут быть использованы при внедрении в практику ландшафтно-рекреационного проектирования городских зон – тематических парков, скверов, с разработкой элементов благоустройства в них; в компьютерном проектировании ландшафта и предметной среды при нем; в практике образосоздания в искусстве и дизайне.

Ключевые слова: ландшафтная архитектура, образно-содержательные основы, образно-художественное решение, пластика, композиция, стиль, дизайн.

 

ABOUT FIGURATIVE AND INFORMATIVE DOMINANTS OF THE LANDSCAPE ALLEY   IN KYIV

MYKHAILOVA R. D, KYSIL S. S.

Kyiv National University of Technologies and Design

Purpose. An analysis of figurative and informative accents of the Landscape Alley with graphic and design tools in the context of modern improvement of the historical landscape of Kyiv.

Methodology. Research was conducted to study the object on the basis of historical and art history, functional, architectural and planning, landscape analysis. For a general assessment of the territory, field surveys, analysis of scientific, journalistic sources and design studies of previous years were carried out.

Results. The figurative and meaningful dominants of the Landscape Alley in the historical landscape of Kyiv are determined. The essence and features of art and design tools are revealed during the shaping of its art elements, by combining sculpture with design art. It has been established that the Landscape Alley in Kyiv is an example of a new design thinking of fine art, as an option for designing a recreation zone of a metropolis and is determined by symbiosis: landscape, modern urbanism, traditions of fine art and modern design.

Scientific novelty. For the first time, the meaning of the figurative and artistic solution for the arrangement of the Landscape Alley, the product of the collaboration of artists and design, was revealed. As a result, the historical landscape has been turned into a modern gaming, entertaining and comfortable recreational space. The content, role and significance of compositions of park sculptures, art objects of sculptural monumental and decorative plastic in the urban environment are determined.

Practical significance. The scientific and practical results of the study can be used in the implementation of landscape-recreational design of urban areas – theme parks, squares, with the development of elements of improvement in them; in computer-aided design of the landscape and the subject environment with it; in the practice of image creation in art and design.

Keywords: landscape architecture, figurative and substantive foundations, figurative and artistic solution, plastic, composition, style, design

 

Література

  1. Almusaed A. Landscape architecture: the sense of places, models and applications. London: IntechOpen, 2018. 352 p.
  2. Бєломєсяцев А. Б. Філософські основи архітектури. К. ІПСМ АМУ, 2005. 488 с.
  3. Водзинський Є. Є. Охорона ландшафтів як складова збереження культурної спадщини. Праці Науково-дослідного інституту пам’яткоохоронних досліджень. Випуск 5. К. Фенікс, 2010. С. 301-317.
  4. Глазычев В. Л. Урбанистика. М. Изд-во Европа, 2008. 220 с.
  5. Звіряка А. І., Вечерський В.В. Історичний ландшафт Київських гір і долини р. Дніпра як ландшафтна пам’ятка. Праці науково-дослідного інституту пам’яткоохоронних досліджень. Випуск 5. К. Фенікс, 2010. С. 198-235.
  6. Киселева А. Тенденции развития public art объектов в архитектурно-исторической среде г. Киева. Вісник ХДАДМ. 2011. №7. С. 61–64.
  7. Кисіль С. С. Modern methods of landscaping architectural environment of transport buildings exemplified be the multistory parking garages. Архітектурний вісник КНУБА. 2018. Вип.14-15. С. 365–370.
  8. Николаенко Д. В. Рекреационная география. М. ВЛАДОС, 2001. 288 с.
  9. Панченко Т. Ф. Ландшафтно-рекреаційне планування природно-заповідних територій. К. Логос, 2015. 176 с.
  10. Прибєга Л. Історичне середовище як пам’яткоохоронна категорія. Українська академія мистецтва. Вип. 11. К. 2004. С. 177-185.
  11. Прогулянка Києвом не без моралі: путівник / упорядкув., передм. В. В. Чубатюк. К. Тюльпан, 2011. 64 с. (Серія «Пам’ятники України»).
  12. Яцик І. Public Art y сучасному просторі Києва. Інсталяція. Перформанс. Акціонізм. Сучасне мистецтво: наук. зб. ІПСМ НАМУ. 2008. №5. С.157–

References

  1. Almusaed, A. (2018). Landscape architecture: the sense of places, models and applications. London: IntechOpen, 352. [in English].
  2. Bielomiesiatsev, A. B.(2005). Filosofski osnovy arkhitektury [Philosophical foundations of architecture]. K. IPSM AMU [in Ukrainian].
  3. Vodzynskyi, Ye. Ye. (2010). Okhorona landshaftiv yak skladova zberezhennia kulturnoi spadshchyny [Landscape protection as a component of cultural heritage preservation]. Pratsi Naukovo-doslidnoho instytutu pam’iatkookhoronnykh doslidzhenProceedings of the Research Institute of Monumental Research. 5. 301–317 [in Ukrainian].
  4. Glazychev, V. L. (2008). Urbanistika [Urban studies]. M. Publishing House Europe. [in Russian].
  5. Zviriaka, A. I., Vecherskyi V.V. (2010). Istorychnyi landshaft Kyivskykh hir i dolyny r. Dnipra yak landshaftna pam’iatka [The historic landscape of the Kiev Mountains and the Dnieper River valley as a landmark]. Pratsi Naukovo-doslidnoho instytutu pam’iatkookhoronnykh doslidzhen – Proceedings of the Research Institute of Monumental Research. 5. 198–235 [in Ukrainian].
  6. Kiseleva, A. Tendentsii razvitiya public art ob”ektov v arkhitekturno-istoricheskoy srede g. Kieva [Trends in the development of public art objects in the architectural and historical environment of Kyiv]. Visnyk KhDADM. 7. 61–64 [in Ukrainian].
  7. Kysil, S. S. (2018). Modern methods of landscaping architectural environment of transport buildings exemplified be the multistory parking garages. Arkhitekturnyi visnyk KNUBA Architectural Bulletin of KNUBA. 14-15. 365–370 [in Ukrainian].
  8. Nikolaenko, D. V. Rekreatsionnaya geografiya [Recreational Geography]. M. VLADOS. [in Russian].
  9. Panchenko, T. F. (2015). Landshaftnorekreatsiine planuvannia pryrodnozapovidnykh terytorii [Landscape and recreational planning of nature reserves]. K. Lohos. [in Ukrainian].
  10. Prybieha, L. (2004). Istorychne seredovyshche yak pam’iatkookhoronna katehoriia. Ukrainska akademiia mystetstva [Historic environment as a conservation category]. Ukrainska akademiia mystetstvaUkrainian Academy of Arts. 11. 177–185. [in Ukrainian].
  11. Chubatiuk, V. V. (2011). Prohulianka Kyievom ne bez morali: putivnyk [A walk in Kyiv is not without morals: a guide]. Tiulpan. [in Ukrainian].12. Yatsyk, I. (2008). Public Art y suchasnomu prostori Kyieva. Instaliatsiia. Performans. Aktsionizm [Public Art in the modern space of Kyiv. Installation. Performance. Actionism]. Suchasne mystetstvo: nauk. zb. IPSM NAMU Contemporary art: a scientific collection IPSM NAMU. 5. 157–162 [in Ukrainian].