НАЦІОНАЛЬНІ ТРАДИЦІЇ ЯК ОСНОВА ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ  З ДИЗАЙНУ ОДЯГУ

НІКОЛАЄВА Т. В., ШАФРАНСЬКА Т. В., НІКОЛАЄВА Т. І.

Київський національний університет технологій та дизайну

Мета. Стаття включає матеріали дослідження науково-методичних основ підготовки фахівців в галузі дизайну та художнього моделювання костюма з метою підвищення якості освіти студентів спеціальностей творчого спрямування, виховання естетичного смаку, національної самосвідомості та культури творення.

Методика. В проведенні наукових досліджень використано методи літературно-аналітичного, структурного та морфологічного аналізу, методи класифікації складових елементів професійних компетентностей в дизайн-освіті майбутніх фахівців творчого спрямування, що сприятиме безпосередній реалізації перспективних проектів дизайнерів одягу в творчості та культурному просторі своєї країни.

Результати. Встановлено, що національна культура є основою творчої діяльності в різних галузях мистецтва та дизайну. Визначено, що процеси глобалізації, характерні для сучасного суспільства, вимагають осмислення проблем національного відродження, відображення прояву рис національної культури в сучасному дизайні, зокрема дизайні одягу. Методологія дизайну стає важливою складовою сучасної культури і веде до значних змін в складі естетичних характеристик предметного середовища.Включення складових національної культури та етнодизайну в процес дизайн- освіти дає можливість формування креативного фахового проектно-образного мислення майбутніх дизайнерів одягу.

Наукова новизна. Визначено, що узагальнення творчих принципів дизайну приводить до уніфікації характеристик предметно просторового середовища існування людини в умовах різних національних культур, нівелювання цікавих та багатих етнохудожніх традицій. Встановлено, що національне мистецтво може бути генератором нових ідей в галузі дизайну одягу. Виявлено структуру та класифіковано елементи національних та етнохудожніх традицій, які доцільно включати до переліку компетентностних характеристик майбутніх фахівців в галузі дизайну одягу.

Практична значущість. Надано рекомендації щодо формування творчого фахового мислення в дизайн-освіти майбутніх дизайнерів, визначено аспекти побудови проектної діяльності студентів на основі вивчення традицій національного декоративного мистецтва та розвитку креативного проектно-образного мислення.

Ключові слова: дизайн-проектування, методологія дизайну, національна культура, етнохудожні характеристики, дизайн-освіті.

 

НАЦІОНАЛЬНЫЕ ТРАДИЦИИ КАК ОСНОВА ПОДГОТОВКИ СПЕЦИАЛИСТОВ В ДИЗАЙНЕ ОДЕЖДЫ

НИКОЛАЕВА Т.В., ШАФРАНСКАЯ Т.В.,

НИКОЛАЕВА Т.І.

Киевский национальный университет технологий и дизайна

Цель. Статья включает материалы исследования научно-методических основ подготовки специалистов в области дизайна и художественного моделирования костюма с целью повышения качества образования студентов специальностей творческого направления, воспитания эстетического вкуса, национального самосознания.

Методика. Использованы методы литературно-аналитического, структурного и морфологического анализа, методы классификации составляющих элементов профессиональных компетенций в дизайн-образовании будущих специалистов творческого направления, что будет способствовать непосредственной реализации перспективных проектов дизайнеров одежды в творчестве и культурном пространстве своей страны.

Результаты. установлено, что национальная культура является основой творческой деятельности в различных областях искусства и дизайна. Определено, что процессы глобализации, характерные для современного общества, требуют осмысления проблем национального возрождения, отображения проявления черт национальной культуры в современном дизайне, в частности дизайне одежды. Включение составляющих национальной культуры и этнодизайна в процесс дизайн-образования дает возможность формирования креативного профессионального проектно-образного мышления будущих дизайнеров одежды.

Научная новизна. Установлено, что обобщение творческих принципов дизайна приводит к унификации характеристик предметно-пространственной среды обитания человека в условиях различных национальных культур, нивелированию интересных и богатых этнохудожественных традиций. Национальное искусство может быть генератором новых идей в области дизайна одежды. Выявлена структура и классифицированы элементы национальных и этнохудожественных традицій, которые целесообразно включать в перечень компетентностных характеристик будущих специалистов в области дизайна одежды.

Практическая значимость. Представлены рекомендации по формированию творческого профессионального мышления в дизайн-образования будущих дизайнеров, определены аспекты построения проектной деятельности студентов на основе изучения традиций национального декоративного искусства и развития креативного проектно-образного мышления.

Ключевые слова: дизайн-проектирование, методология дизайна, национальная культура, этнохудожественные характеристики, дизайн-образование.

 

NATIONAL TRADITIONS AS A BASIS FOR TRAINING OF FASHION DESIGNERS

NIKOLAEVA T. V., SHAFRANSKAYA T. V., NIKOLAEVA T. I.

Kiev National University of Technology and Design

Purpose. The article includes materials of the research of scientific and methodical bases of training specialists in the field of design and costume design, in order to improve the quality of education of students of the specialty of creative direction, the education of aesthetic taste, national consciousness.

Methodology. In research are used scientific research methods of the literary-analytical, structural and morphological analysis, the method classification of the components of professional competences in the field of education and education the faculties of creative direction, which promote the implementation promising projects of designers of clothing in the country’s artistic and cultural space.

Results. As a result of research work, it has been established that national culture is the basis of creative activity in various fields of art and design. It is determined that the processes of globalization characteristic of modern society require understanding of the problems of national revival, reflection of the manifestation of the features of national culture in modern design, in particular, the design of clothing. Design methodology becomes an important part of contemporary culture and leads to significant changes in the aesthetic characteristics of the subject environment. The inclusion of the components of national culture and ethno design in the educational design process enables the creation of creative professional design thinking of future designers of clothing.

Scientific novelty. It is determined that the generalization of creative principles of design leads to the unification of the characteristics of the subject spatial environment of human existence in the conditions of different national cultures, leveling interesting and rich ethno-artistic traditions. It has been established that national art can be the generator of new ideas in the field of design of clothing. The structure and classification of elements of national and ethno-artistic traditions are revealed. It is expedient to include in the list of competency characteristics of future specialists in the field of design of clothing.

Practical significance. The recommendations on the formation of creative professional thinking in the design education of future designers are presented, the aspects of designing the students’ work on the basis of studying the traditions of national decorative art and the development of creative design-thinking thinking are defined.

Key words: design-projestion, methodology design, national culture, ethno-artistic characteristics, design-education.

 

Література

  1. Захарчук-Чугай Р. В., Антонович Є. А. Українське народне декоративне мистецтво: навч. посібн. Київ: Знання, 2012. 342 с.
  2. Захарчук-Чугай Р. Народне декоративне мистецтво. Полісся України: Матеріали істор.-етнограф. дослідження. Львів: 2002. 256 с.
  3. Павлюк С. Етногенез українців: Спроба теоретичної реконструкції. Львів: 2006. 225 с.
  4. Кара-Васильєва Т. Обробка дерева та плетіння. Холмщина-Поділля. Київ: 1987. 156 с.
  5. Никорак О. Українська народна тканина. Львів: 2004. 180 с.
  6. Матейко К. Український народний одяг. Київ:1977. 234 с.
  7. Ніколаєва Т. О. Історія українського костюма. Київ: Либідь, 1996. 264 с.
  8. Белевцев М. І., Шестопалова Л. В. Інфраструктура товарного ринку. Київ: Центр навчальної літератури, 2005. 416 с.
  9. Креденець Н.Д. Культурологічний контекст формування професійної компетентності спеціалістів легкої промисловості, Збірник наукових праць «Етнодизайн : європейський вектор розвитку, національний контекст: Книга ІІІ, Полтава: 2015. С. 266-277.
  10. Фурса О.І. Особистісний підхід до професіонального розвитку майбутнього дизайнера. Педагогіка: психологія професійної освіти, 2004, № 6. С. 101-106.
  11. Прусак В.Ф. Методологічні підходи до підготовки дизайнерів у вищих навчальних закладах. Наукові записки національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова. Вип. 61, 2006. С.131-138.
  12. Антонович Є.А. Дослідження синтезу дизайну і технологій у системі неперервної дизайн-освіти. Наукові записки Тернопільского національного педагогічного університету ім. Володимира Гнатюка. Серія « Мистецтвознавство». Тернопіль: 2011. С. 208-215.
  13. Ніколаєва Т.В., Шафранська Т.В. Розвиток національних художніх традицій в підготовці фахівців з дизайну костюма та брендової продукції: Вісник КНУТД. 2017. №1, С. 114-121.
  14. Колосніченко М.В. Ніколаєва Т.В. Становлення та розвиток моди на злами століть: український концепт. Легка промисловість. Індустрія моди. 2017. №3, С. 20-24.

References

  1. Zaxarchuk-Chugaj R.V., Antonovich Ye.A. (2012). Ukraїnske narodne dekorativne mistetstvo [Ukrainian folk decorative art]. Kyiv. [in Ukrainian].
  2. Zaxarchuk-Chugaj, R. (2007) Narodne dekorativne mistetstvo UkraїnskohoPolissya – [Folk decorative art] Lvіv. [in Ukrainian].
  3. Pavlyuk, S. (2006). Etnogenez ukraїntsіv: sproba teoretichnoї rekonstrukcії [Ethnogenesis of Ukrainians: Attempt of Theoretical Reconstruction]. lvіv [in Ukrainian].
  4. Kara-Vasilєva, T. (1987). Obrobka dereva ta pletіnnya [Processing of trees and weaving // Kholmshchyna and Podlyashshya].Kiїv. [in Ukraine].
  5. Nikorak, O. (2004). Ukrainska narodna tkanina [Ukrainian folk fabric ] Lvіv [in Ukrainian].
  6. Mateyko, K. (1977). Ukrainskiy narodniy odyag [Ukrainian folk costumes] Kyiv [in Ukrainian].
  7. Nіkolaeva, T.O. (1996). Istorіya ukrainskogo kostyuma [History of the Ukrainian costume ] Kyiv [in Ukrainian].
  8. Belevtsev, M.I., Shestopalova, I.V. (2005). Infrastruktura tovarnogo rinku [The commodity market infrastructure]. Kyiv. [in Russian].
  9. Kredenets, N. D. (2015). Kulturologіchnij kontekst formuvannya profesіjnoi kompetentnostі specіalіstіv legkoi promislovostі [Cultural context of the formation of professional competence of specialists in light industry] Poltava [in Ukrainian].
  10. Fursa, O.I. (2004). Osobistіsnij pіdkhіd do profesіonalnogo rozvitku majbutnogo dizajnera [A personal approach to the professional development of the future designer], 6,101-106 [in Ukrainian].
  11. Prusak, V.F. (2006) Metodologіchnі pіdkhodi do pіdgotovki dizajnerіv u vishchikh navchalnikh zakladakh [Methodological approaches to the preparation of designers in high educational institutions] [in Ukrainian].
  12. Antonovich, Ye. (2011) Doslіdzhennya sintezu dizajnu і texnologіj usistemi neperervnoї dizajn osviti [Research of synthesis of design and technologies in thе system of continuous design – education]. Ternopіl [in Ukrainian].
  13. Nіkolaeva, T.V., Shafranska, T.V. (2017). Rozvitok nacіonalnikh khudozhnіkh tradicіj v pіdgotovcі fakhіvcіv z dizajnu kostyuma ta brendovoi produkcіi [Development of national artistic traditions in the training of costume designer and brand products], 3, 114-121 Kyiv. [in Ukrainian].
  14. Kolosnіchenko, M.V., Nіkolaeva, T.V. (2017). Stanovlennya ta rozvitok modi na zlamі stolіt [Formation and development of fashion at the turn of the century]. Legka promislovіst, 3, 20-24. Kyiv. [in Ukrainian].