ІННОВАЦІЇ ПРАКТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ З ДИЗАЙНУ ОДЯГУ НА ОСНОВІ ДОСЛІДЖЕННЯ ФОРМОУТВОРЕННЯ ІСТОРИЧНОГО КОСТЮМА

НІКОЛАЄВА Т. В., ДАВИДЕНКО І. В., БАРАНОВА А. І., КРОТОВА Т. Ф.

Київський національний університет технологій та дизайну

Мета. Визначення складових практичного аспекту розвитку дизайн-освіти з метою формування фахових компетентностей в процесі навчання, що сприятиме розвитку творчого спрямування у вирішенні проектних завдань. Дослідження інноваційного підходу орієнтованого на розвиток практичних навичок як одного із стратегічних напрямків вдосконалення та модернізації фахової творчої освіти на засадах історично-культурної спадщини.

Методологія. Використано літературно-аналітичний, історіографічний, аналітично-асоціативний, проблемно-проектний та системно-структурний аналіз формування завдань практичної підготовки дизайнерів одягу на основі дослідження формоутворення історичного костюма XX століття; системний аналіз та класифікація оригінальних засобів побудови форми одягу, проектованого відомими кутюр’є XX століття; структуризація оптимальних засобів проектування форм сучасного костюма з метою використання в практичній підготовці фахівців.

Результати. Впровадження інноваційних засобів формоутворення сучасного костюма в практичній підготовці дизайнерів одягу на основі дослідження принципів формоутворення історичного одягу відомих кутюр’є XX століття та втілення оригінальних художньо-конструктивних засобів в процесах реконструкції та проектування перспективних колекцій костюма сприятиме розвитку творчих здібностей майбутніх фахівців та значному підвищенню рівня фахової творчої освіти.

Наукова новизна. Проведено аналіз інноваційних засобів формоутворення костюма на основі дослідження художньо-композиційних особливостей проектної діяльності відомих кутюр’є XX століття з метою включення завдань з реконструкції форм костюма в програми практичної підготовки майбутніх дизайнерів одягу.

Практична значущість. Результати проведених досліджень використано в розробці програм проведення практичної підготовки майбутніх фахівців в галузі дизайну одягу, організації та структуруванні завдань практик та створенні перспективних колекцій одягу для презентації на міжнародних та всеукраїнських конкурсах молодих дизайнерів-стилістів.

Ключові слова: професійні компетенції, практична підготовка, реконструкція, проектні завдання, структура, інноваційне формоутворення.

 

ИННОВАЦИИ ПРАКТИЧЕСКОЙ ПОДГОТОВКИ СПЕЦИАЛИСТОВ ДИЗАЙНА ОДЕЖДЫ НА ОСНОВЕ ИССЛЕДОВАНИЯ ФОРМООБРАЗОВАНИЯ ИСТОРИЧЕСКОГО КОСТЮМА

НИКОЛАЕВА Т.В., ДАВИДЕНКО И.В.,

БАРАНОВА А.И., КРОТОВА Т.Ф.

Киевский национальный университет технологий и дизайна

Цель. Определение составляющих практического аспекта развития дизайн-образования с целью формирования профессиональных компетенций в процессе обучения, что будет способствовать развитию творческого направления в решении проектных задач. Исследование инновационного подхода ориентированного на развитие практических навыков как одного из стратегических направлений совершенствования и модернизации профессиональной творческой образования на основе историко-культурного наследия.

Методология. Использованы литературно-аналитический, историографический, аналитически-ассоциативный, проблемно-проектный и системно-структурный анализ формирования задач практической подготовки дизайнеров одежды на основе исследования формообразования исторического костюма XX века; системный анализ и классификация оригинальных средств построения формы одежды, спроектированной известными кутюрье XX века; структуризация оптимальных средств проектирования форм современного костюма.

Результаты. Внедрение инновационных средств формообразования современного костюма в практической подготовке дизайнеров одежды на основе исследования принципов формообразования исторической одежды известных кутюрье XX века и воплощение оригинальных художественно-конструктивных средств в процессах реконструкции и проектирования перспективных коллекций костюма будет способствовать развитию творческих способностей будущих специалистов и значительному повышению уровня профессионального творческого образования.

Научная новизна. Проведен анализ инновационных средств формообразования костюма на основе исследования художественно-композиционных особенностей проектной деятельности известных кутюрье XX века с целью включения задач по реконструкции форм костюма в программы практической подготовки будущих дизайнеров одежды.

Практическая значимость. Результаты проведенных исследований использованы в разработке программ проведения практической подготовки будущих специалистов в области дизайна одежды, организации и структурировании задач практик, и создании перспективных коллекций одежды для презентации на международных и всеукраинских конкурсах молодых дизайнеров-стилистов.

Ключевые слова: профессиональные компетенции, практическая подготовка, реконструкция, проектные задачи, структура, инновационное формообразования.

 

INNOVATION OF PRACTICAL TRAINING FOR CLOTHING DESINGERS ON THE BASIS OF RESEARCH OF FORMING HISTORICAL COSTUME

NIKOLAEVA T. V., DAVYDENKO I. V.,

BARANOVA A. I., KROTOVA T.F.

Kyiv National University of Technologies and Design

Purpose. Determination of the components of practical aspect of the development of design education in order to form the professional competences in the learning process, which will contribute to the development of the creative direction in the solution of design problems, and due to an innovative approach, focused on practical skills development as one of strategic directions of development and modernization of professional creative education in the basis of historical and cultural heritage.

Methodology. The literary, analytical, historiographic, analytical-associative, problem-design and system-structural analysis of the formation of the tasks of practical training for clothing designers based on the study of the shaping of historical costume of the XX century has been used; system analysis and classification of original means of constructing a form of clothing designed by famous couturiers of the 20th century; structuring of optimal design tools for the forms of a modern suit, with a view to using it in practical training of specialists.

Results. The introduction of innovative means of formation of the modern costume in the practical training of clothing designers, based on the study of the principles of shaping of the historical clothing by famous couturiers of the XX century and implementation of original artistic and structural tools in the reconstruction and design of promising collections of costume, will contribute to the development of creative abilities of future specialists and a significant increase in the level of professional and creative education.

Scientific novelty. The analysis of the innovative means of costume shaping based on the study of the artistic and compositional features of the design activity well-known fashion designers of the twentieth century, in order to include the tasks of reconstruction of costume forms in a program of practical training for future clothing designers.

Practical significance. The results of the research are used in the development of programs for practical training of future specialists in the field of clothing design, organization and structuring of the practices task and the creation of promising collections for presentation at international and national competitions for young stylist designers.

Keywords: professional competence, practical training, reconstruction, design objectives, structure, innovative shaping.


Література

  1. Абашина А. Д., Бондарева Т. В. Интегративный подход в формировании личностно-профессиональной компетентности будущих специалистов социальной сферы. Вестник Московского университета. Серия 20. Педагогическое образование, №.1, С. 93-101.
  2. Антонович Є. А. Дослідження синтезу дизайну і технологій у системі неперервної дизайн-освіти. Наукові записки Тернопільского національного педагогічного університету ім. Володимира Гнатюка. Серія «Мистецтвознавство». Тернопіль, 2011. С. 208-215.
  3. Баранова А. І., Ніколаєва Т. В. Науково-методичні проблеми практичної підготовки студентів спеціальності “Дизайн”. Вісник КНУТД. 2015. № 3 (87). C. 102-109.
  4. Грищенко І. М., Колосніченко М. В., Ніколаєва Т. В. Науково-практичні засади формування фахових компетентностей дизайнерів костюма (до 30-річчя відкриття спеціальності «Дизайн» та 25-річчя кафедри художнього моделювання костюма). Art and Design. 2018. № 2 (02). С. 9-17.
  5. Драч І. І. Компетентнісно орієнтовані завдання як важливий чинник формування професійної компетентності майбутніх фахівців. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. №44. С.127-134.
  6. Колосніченко М. В., Донченко С. В., Омельченко Г. В. Компетентнісний підхід до дизайн-освіти майбутніх модельєрів-конструкторів одягу. Дизайн-освіта майбутніх фахівців на сучасному етапі освітньої практики: матеріали Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф. (18-19 березня 2015). Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2015. С. 33-39.
  7. Кравчук К. І., Ніколаєва Т. І. Розробка комплексного дизайн-проекту колекції одягу на основі аналізу напрямків розвитку дизайну початку XX століття. Легка промисловість. 2017. № 2. C. 28-33.
  8. Креденець Н. Д. Культурологічний контекст формування професійної компетентності спеціалістів легкої промисловості. Етнодизайн: європейський вектор розвитку і національний контекст. зб. наук. праць. Полтава. 2015. С. 266-277.
  9. Кудрявцева Н. И., Кокорина Г. В. Актуализация профессиональных компетенций дизайнеров одежды в контексте проблем современных зрелищных искусств. Технології та дизайн. 2013. № 3 (8). URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/1537 (дата звернення: 15.09.2019).
  10. Ніколаєва Т. В., Давиденко І. В., Ляпкало І. О. Дослідження форми, структури та колориту костюма 50-х років XX століття з метою розробки колекції жіночого одягу. Art and Design. 2018. № 2 (02). С. 59-65.
  11. Ніколаєва Т. І., Баранова А. І., Ніколаєва Т. В. Аналіз тектонічної структури історичного костюма як складова самостійної дослідницької роботи студентів. Вісник КНУТД. 2013. № 2 (70). C. 229-233.
  12. Полат Е. С., Бухаркина М. Ю. Современные педагогические и информационные технологии в системе образования. М.: Издательский центр «Академия», 2010. 368 с.
  13. Чирчик С. В. Поняття “компетенція”, “компетентність”, “професійна компетентність” в науці як ціннісні орієнтири дизайн-освіти. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. № 54. С. 82-85.
  14. Tisch M., Hertle C., Abele E., Metternich J. & Tenberg R. Learning factory design: a competency-oriented approach integrating three design levels. International Journal of Computer Integrated Manufacturing. 2016. Т. 29. № 12. P. 1355-1375.
  15. Wesselink R., Biemans H., Gulikers J., Mulder M. Models and principles for designing competence-based curricula, teaching, learning and assessment. Competence-based Vocational and Professional Education. Springer, Cham, 2017. С. 533-553.

References

  1. Abashyna, A. D., Bondareva, T. V. (2009). Yntehratyvnyj podkhod v formyrovanyy lychnostno-professyonal’noj kompetentnosty buduschykh spetsialystov sotsial’noj sfery [Integrative approach in the formation of personal and professional competence of future specialists in the social sphere]. Vestnyk Moskovskoho unyversyteta. Seryia 20. Pedahohycheskoe obrazovanie – Bulletin of Moscow University. Series 20. Pedagogical education, Vol. 1, 93-101 [in Russian].
  2. Antonovych, Ye. A. (2011). Doslidzhennia syntezu dyzajnu i tekhnolohij u systemi neperervnoi dyzajn-osvity. [Investigation of the synthesis of design and technology in the system of continuous design education]. Naukovi zapysky Ternopil’skoho natsional’noho pedahohichnoho universytetu im. Volodymyra Hnatiuka. Seriia «Mystetstvoznavstvo». Ternopil’ [in Ukrainian].
  3. Baranova, A. I., Nikolaieva, T. V. (2015). Naukovo-metodychni problemy praktychnoi pidhotovky studentiv spetsial’nosti “Dyzajn” [Scientific and methodological problems of practical training of students of specialty “Design”] Visnyk KNUTD. Bulletin KNUTD. Series “Economic Sciences”, Vol. 3 (87). 102-109 [in Ukrainian].
  4. Hryschenko, I. M., Kolosnichenko, M. V., Nikolaieva, T. V. (2018). Naukovo-praktychni zasady formuvannia fakhovykh kompetentnostej dyzajneriv kostiuma (do 30-richchia vidkryttia spetsial’nosti «Dyzajn» ta 25-richchia kafedry khudozhn’oho modeliuvannia kostiuma) [Scientific and practical bases of the development of professional competencies of the fashion designers (to the 30th anniversary of the opening of the specialty “Design” and the 25th anniversary of the Department of Artistic Designing of Costume)] Art and Design, 2 (02). 9-17 [in Ukrainian].
  5. Drach, I. I. (2015). Kompetentnisno oriientovani zavdannia iak vazhlyvyj chynnyk formuvannia profesijnoi kompetentnosti majbutnikh fakhivtsiv [Competently oriented tasks as an important factor in shaping the professional competence of future specialists] Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyschij i zahal’noosvitnij shkolakh – Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools, 44. 127-134 [in Ukrainian].
  6. Kolosnichenko, M. V., Donchenko, S. V., Omel’chenko, H. V. (2015). Kompetentnisnyj pidkhid do dyzajn-osvity majbutnikh model’ieriv-konstruktoriv odiahu [Competent approach to design education of future fashion designers] Design-education of future specialists at the present stage of educational practice: Vseukrains’ka naukovo-praktychna internet-konferentsiia (18-19 bereznia 2015). 33-39 [in Ukrainian].
  7. Kravchuk, K. I., Nikolaieva, T. I. (2017). Rozrobka kompleksnoho dyzajn-proektu kolektsii odiahu na osnovi analizu napriamkiv rozvytku dyzajnu pochatku XX stolittia [Development of a complex design project of a collection of clothes on the basis of the analysis of directions of development of design of the beginning of XX century] Lehka promyslovist’ – Light industry, 2. 28-33 [in Ukrainian].
  8. Kredenets, N. D. (2015). Kul’turolohichnyj kontekst formuvannia profesijnoi kompetentnosti spetsialistiv lehkoi promyslovosti [The cultural context of the professional competence of light industry professionals] Etnodyzajn: ievropejs’kyj vektor rozvytku i natsional’nyj kontekst – Ethnodesign: European development vector and national context, Poltava. 266-277 [in Ukrainian].
  9. Kudriavtseva, N. Y., Kokoryna, H. V. (2013). Aktualyzatsyia professyonal’nykh kompetentsyj dyzajnerov odezhdy v kontekste problem sovremennykh zrelyschnykh yskusstv [Updating the professional competencies of clothing designers in the context of the problems of contemporary spectacular arts] Tekhnolohii ta dyzajn – Technology and design, 3 (8). URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/1537 (Last accessed:15.09.2019) [in Russian].
  10. Nikolaieva, T. V., Davydenko, I. V., Liapkalo, I. O. (2018). Doslidzhennia formy, struktury ta kolorytu kostiuma 50-kh rokiv XX stolittia z metoiu rozrobky kolektsii zhinochoho odiahu [Investigation of the form, structure and color of the costume of the 1950s with the aim of developing a women’s clothing collection]. Art and Design, 2 (02). 59-65 [in Ukrainian].
  11. Nikolaieva, T. I., Baranova, A. I., Nikolaieva, T. V. (2013). Analiz tektonichnoi struktury istorychnoho kostiuma, iak skladova samostijnoi doslidnyts’koi roboty studentiv [Analysis of tectonic structure of historical costume as a component of students’ independent research work] Visnyk KNUTD – KNUTD Bulletin, 2 (70). 229-233 [in Ukrainian].
  12. Polat, E. S., Bukharkyna, M. Yu. (2010). Sovremennye pedahohycheskye y ynformatsyonnye tekhnolohyy v systeme obrazovanyia [Modern pedagogical and information technologies in the education system: a training manual] M. Publishing Center “Academy”. [in Russian].
  13. Chyrchyk, S. V. (2010). Poniattia “kompetentsiia”, “kompetentnist'”, “profesijna kompetentnist'” v nautsi iak tsinnisni oriientyry dyzajn-osvity [Concepts of “competence”, “competence”, “professional competence” in science as values of design education] Visnyk Zhytomyrs’koho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka – Bulletin of the Ivan Franko Zhytomyr State University, 54. 82-85 [in Ukrainian].
  14. Tisch, M., Hertle, C., Abele, E., Metternich, J., & Tenberg, R. (2016). Learning factory design: a competency-oriented approach integrating three design levels. International Journal of Computer Integrated Manufacturing, 29(12), 1355-1375 [in English].
  15. Wesselink, R., Biemans, H., Gulikers, J., & Mulder, M. (2017). Models and principles for designing competence-based curricula, teaching, learning and assessment. Competence-based Vocational and Professional Education, Springer, Cham. 533-553 [in English].