АКАДЕМІЧНІ ДИСЦИПЛІНИ У ПІДГОТОВЦІ ФАХІВЦІВ ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНОГО МИСТЕЦТВА: РИСУНОК

БІЛИЙ В. Д.

Косівський інститут прикладного та декоративного мистецтва

Львівської національної академії мистецтв

Мета: проаналізувати значення теоретичних й практичних знань та вмінь, отриманих при вивченні академічного рисунку студентами кафедри декоративно-прикладного мистецтва Косівського інституту прикладного та декоративного мистецтва ЛНАМ.

Методологія. Використано аналітичний та комплексний підходи до предмету дослідження, структурний аналіз, методи спостереження та моделювання, а також порівняльний аналіз, які дозволили виявити особливості застосування рисункових прийомів у реалізації проєктів декоративно-прикладного мистецтва.

Результати. Визначено значення рисунку як академічної дисципліни у процесі підготовки фахівців та реалізації проєктів декоративно-прикладного мистецтва. Виявлено, що особливе значення має аналіз форми об’єкту, його конструкції (архітектоніки) та матеріалу, тоді як графічні засоби, характерні для рисунку, найчастіше використовуються для нанесення орнаменту на поверхню виробу. Підкреслено важливість ескізування, спрямованого на теоретичне осмислення існуючих форм; пошук нових форм і конструкцій відповідно до попереднього задуму та особливостей матеріалу. Окрему увагу приділено значенню рисунку у вихованні естетичних уявлень студентів та створенні художньо-виразних творів мистецтва.

Наукова новизна полягає у виявленні теоретичних і практичних вмінь і навиків, які студенти декоративно-прикладних спеціальностей отримують у процесі опанування академічного рисунку та способів їхнього використання під час створення проєктів і творів декоративного мистецтва на базі Косівського інституті прикладного та декоративного мистецтва ЛНАМ.

Практична значущість. Отримані результати можуть бути враховані при викладанні фахових дисциплін, розробці методичних рекомендацій до них, у подальших наукових дослідженнях.

Ключові слова: рисунок; академічна дисципліна; композиція; графічні засоби; проєкт; художнє дерево.

ACADEMIC DISCIPLINES IN THE EDUCATION OF DECORATIVE AND APPLIED ART`S SPECIALISTS: DRAWING

BILYI V. D.

Kosiv Institute of Applying and Decorative Art LNAA

Purpose: to analyze the value of theoretical and practical knowledge and skills obtained in the study of Academic Drawing by students of the Decorative and Appling Art`s Department of the Kosiv Institute of Applying and Decorative Art LNAA.

Methodology. Analytical and comprehensive approaches to the subject of research, structural analysis, observation and modeling methods, as well as comparative analysis were used, which made it possible to identify the features of drawing techniques` using in the realization of decorative and applied art projects.

Results. The importance of the Drawing in the process of creating and making of decorative and applied art`s projects has been determined. It was revealed that for the realization, analysis of the form, its design (architectonics) and material is of particular importance, while the graphic means characteristic of a drawing is most often used to apply an ornament to the surface of the item. It is also important to sketching, aimed at theoretical comprehension of existing forms; search for new forms and designs in accordance with the previous idea. Special attention to the importance of the drawing in the education of students’ aesthetic ideas and the creation of artistic and expressive works of art is paid.

Scientific novelty of the paper lies in identifying the theoretical and practical skills and abilities that students of decorative and applied art`s specialties receive in the study of Academic Drawing and how they use them in the creating projects and art works based on the Kosiv Institute of Applying and Decorative Art LNAA.

Practical significance. The obtained results into account in the process of teaching special disciplines can be taken, developing guidelines for them, in further scientific research.

Keywords: the drawing, academic discipline, composition, graphic tools, project, artistic woodcarwing.

АКАДЕМИЧЕСКИЕ ДИСЦИПЛИНЫ В ПОДГОТОВКЕ СПЕЦИАЛИСТОВ ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНОГО ИСКУССТВА: РИСУНОК

БИЛЫЙ В. Д.

Косовский институт прикладного и декоративного искусства ЛНАИ

Цель: проанализировать значение теорети­ческих и практических знаний и умений, полученных при изучении академического рисунка студентами кафедры декоративно-прикладного искусства Косовского института прикладного и декоративного искусства ЛНАИ.

Методология. Использованы аналитический и комплексный подходы к предмету исследования, структурный анализ, методы наблюдения и моделирования, а также сравнительный анализ, которые позволили выявить особенности применения рисоваль­ных приемов в реализации проектов декоративно-прикладного искусства.

Результаты. Определено значение рисунка в процессе создания и реализации проектов декоративно-прикладного искусства. Выявле­но, что особое значение имеет анализ формы, ее конструкции (архитектоники) и материала, тогда как графические средства, характерные для рисунка, чаще всего используются для нанесения орнамента на поверхность изделия. Важно также эскизирование, направленное на теоретическое осмысление существующих форм; поиск новых форм и конструкций в соответствии с предыдущим замысла. Особое внимание уделено значению рисунка в воспитании эстетических представлений студентов и создании художественно-выразительных произведений искусства.

Научная новизна заключается в выявлении теоретических и практических умений и навыков, которые студенты декоративно-прикладных специальностей получают в процессе обучения академическому рисунку и способов их использования при создании проектов и произведений декоративного искусства на базе Косовского института прикладного и декоративного искусства ЛНАИ.

Практическая значимость. Полученные результаты могут быть учтены в процессе преподавания специальных дисциплин, разработке методических рекомендаций к ним, в дальнейших научных исследованиях.

Ключевые слова: рисунок, академическая дисциплина, композиция, графические средства, проект, художественное дерево.

Література

  1. Вазари Дж. Жизнеописания наиболее знаменитых живописцев, ваятелей и зодчих. Т. 2. Москва: Искусство, 1963. 891 с.
  2. Гілязова Н. М. Рисунок. Живопис. Івано-Франківськ: Симфонія форте, 2020. 113 с.
  3. Голубець О. Магія третього виміру. Скульптурна пластика кінця ХІХ – початку ХХІ століття. Львів: ТзОВ «Колір ПРО», 2020. 137 с.
  4. Голубець О. Мистецтво ХХ століття: український шлях. Київ: Колір ПРО, 2012. 220 с.
  5. Голубець О. Сучасне малярство Львова. Львів: «Бак», 2014. 144 с.
  6. Голубець О. Українське мистецтво ХХ століття: проблеми національної ідентифікації. Часи незалежності. Артанія. 2012. № 1. Книга 26. С. 6–13.
  7. Гусакова И. М. Рисунок в системе специальной подготовки по дисциплинам декоративно-прикладного искусства (батик, вытинанка). Рисунок вчера, сегодня, завтра. Москва: Прометей, 2013. С. 205– URL: https://issuu.com/danielgonzalezbooks/docs/rostovtsev.
  8. Кириченко М. А., Кириченко І. М. Основи образотворчої грамоти. Київ, 2002. 190 с.
  9. Ковалев А. А. Рисунок в декоративно-прикладном искусстве. Рисунок вчера, сегодня, завтра. Москва: Прометей, 2013. С. 50–65. URL: https://issuu.com/danielgonzalezbooks/docs/rostovtsev.
  10. Прохорова Н. А. Академічний рисунок як фундамент творчої грамотності для формування творчої особистості. Арт-простір. 2016. № 2. С. 99–102. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/ 78041897.pdf.
  11. Станкевич М. Етноестетика. Філософія народного мистецтва. Львів: Спілка критиків та істориків мистецтва, 2020. 276 с.
  12. Хворостов А. С. Специфика рисунка в декоративно-прикладном искусстве. Ученые записки Орловского государственного университета. №3. С. 336–339. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/spetsifika-risunka-v-dekorativno-prikladnom-iskusstve.
  13. Шмагало Р. Історичні віхи Художньо-промислової школи у Львові в контексті розвитку світової мистецької освіти другої половини ХІХ – ХХ ст. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2017. Вип. 31. С. 9–24. URL: https://visnyk.lnam.edu.ua/visnyk/2017/31.
  14. Шмагало Р. Мистецька освіта в Україні середини ХІХ – середини ХХ ст.: структурування, методологія, художні позиції. Львів: Українські технології, 2005. 528 с.
  15. Яців Р. Художня культура. Частина 1. Львів: «ВД “Артклас”, 2009. 88 с.

References

  1. Vasari,G. (1963). Zhizneopisaniya naibolee znamenitykh zhivopiscev, vayatelej i zodchikh [Biographies of the Most Famous Painters, Sculptors and Architects]. Vol. 2. Moskow: Iskusstvo [in Russian].
  2. Hiliazova,N. (2020). Rysunok. Zhyvopys [The Drawing. The Painting]. Ivano-Frankivsk: Symfoniia fotre [in Ukrainian].
  3. Holubets,O. (2020). Mahiia tretioho vymiru. Skulpturna plastyka kintsia XIX – pochatku XXI stolittia [The Magic of the Third Mensuration. Sculptural Plastic Arts of the XIX – the End of the XXI Centuries]. Lviv: TzOV “Kolir PRO” [in Ukrainian].
  4. Holubets,O. (2012). Mystetstvo XX stolittia: ukraiinskyi shliakh [The Art of XX Century: Ukrainian Way]. Kyiv: Kolir PRO [in Ukrainian].
  5. Holubets,O. (2014). Suchasne maliarstvo Lvova [Lviv Modert Painting]. Lviv: “Bak” [in Ukrainian].
  6. Holubets,O. (2012). Ukrainske mystetstvo XX stolittia: problemy natsionalnoii identyfikatsii. Chasy nezalezhnosti [Ukrainian Art of the XX Century: Problems of National Identification. Independence Times]. Artania. Vol. 26. 6–13 [in Ukrainian].
  7. Gusakova, I. (2013). Risunok v sisteme special`noj podgotovki po disciplinam dekorativno-prikladnogo iskusstva (batik, vytinanka) [The Drawing in the System of Special Training in the Decorative and Applying Art`s Disciplines (Batik, Vytynanka)]. Drawing Yesterday, Today, Tomorrow. Moskow: Prometey. 205– URL: https://issuu.com/danielgonzalezbooks/docs/rostovtsev [in Russian].
  8. Kyrychenko,M., Kyrychenko, I. (2002). Osnovy obrazotvorchoii hramoty [Fundamental of Artistic Literacy]. Kyiv [in Ukrainian].
  9. Kovaliov, A. (2013). Risunok v dekorativno-prikladnom iskusstve [The Drawing in Decorative and Applying Art]. Drawing Yesterday, Today, Tomorrow. Moscow: Prometey. 50–65. URL: https://issuu.com/danielgonzalezbooks/docs/rostovtsev [in Russian].
  10. Prokhorova,N. (2016). Akademichnyi rysunok iak fundament tvorchoii hramotnosti dlia formuvannia tvorchoii osobystosti [Academic Drawing as the Base of Creative Literacy for the Formation of Creative Person]. Art Space. 2. 99–102. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/78041897.pdf [in Ukrainian].
  11. Stankevych, M. (2020). Etnoestetyka. Filosofia narodnoho mystetstva [Ethnoaesthetic. Philosophy of Folk Art]. Lviv: The Association of Critics and Art Historian [in Ukrainian].
  12. Khvorostov, A. (2009). Specifika risunka v dekorativno-prikladnom iskusstve [Specificity of Drawing in Decorative-Applied Art]. Scientific Notes of Orel State University. 336–339. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/spetsifika-risunka-v-dekorativno-prikladnom-iskusstve [in Russian].
  13. Shmahalo, R. (2017). Istorychni vikhy Khudozhnio-promyslovoii shkoly u Lvovi v konteksti rozvytku svitovoii mystetskoii osvity druhoii polovyny XIX – XX ctolittia [Historical Milestones Art and Industrial School in Lviv in the Context of the Global Art Education Second Half of XIX–XX Centuries]. Bulletin of the Lviv National Academy of Arts. 31. 9– URL: https://visnyk.lnam.edu.ua/visnyk/2017/31 [in Ukrainian].
  14. Shmahalo, R. (2005). Mystetska osvita v Ukraiini seredyny XIX – seredyny XX stolittia: strukturuvannia, metodolohia, khudozhni pozutsiii [Art Education in Ukraine Middle 19th – Middle 20th Centuries: Structure, Methodology and Artistic Positions]. Lviv: Ukrainian Technologies [in Ukrainian].
  15. Iatsiv, R. (2008). Khudozhnia kultura [Art Culture]. Vol. 1. Lviv: VD Artclass [in Ukrainian].