STYLE DIRECTION “UNISEX” AS A DESIGN PRACTICE IN FASHION DESIGN

CHUPRINA N. V., PARANKO N. P., PRASOL S. I., BARANOVA A. I., KOVALCHUK M. O., OMELCHENKO H. V.

Kyiv National University of Technologies and Design

Purpose. The study is devoted to defining the basic principles of formation of the style direction “unisex” as a design practice of fashion design; the formulation of generalized image-design characteristics of this style direction for the development of costume collections as a relevant fashion product for mass consumption.

Methodology of research is based on a comprehensive approach to identifying image-design and artistic-compositional properties of costume collection development, in particular methods of socio-cultural analysis, historical and logical development, system-structural, comparative, compositional and stylistic analysis. At separate stages methods of morphological analysis and synthesis, sociological interrogation are applied.

Results. The origin of the “unisex” style direction, its features, the obligatory compositional elements in fashion design, the evolution of form, the main elements of products in the style of “unisex” are studied. The stylistic direction of “unisex” is characterized from the standpoint of assimilation of interactive development of men’s and women’s costume of the twentieth century. The systematization of figurative-design and constructive-compositional features of the main substrates of the style direction “unisex” in the modern market of fashionable clothes of general purpose is carried out. It is identified and characterized the artistic and compositional features of the collection of modern women’s clothing in the stylistics of “unisex”, taking into account modern materials. The general features of the collection models are systematized and the elements characteristic of the “unisex” style direction, which are the basis for designing the author’s collection of women’s clothing are structured. The author’s collection of women’s clothing, corresponding to the tendencies of the “unisex” style direction, has been designed.

The scientific novelty of the study is to determine the image-design properties of the style direction “unisex” as a design practice in modern fashion design for mass consumption. The degree of aesthetics of the ideological content and gender aspects of the image-project of “unisex” phenomenon in the modern cultural and artistic space is determined. The main elements of the suit, which interactively interact with the design of men’s and women’s clothing as a fashion product, have been identified.

The practical significance of the study of the main design characteristics of the application of the style direction of “unisex” in clothing design is determined by commercial potential, which allows fashion designers in the mass market segment and clothing brands to reduce production costs and further promotion: a single design, collection for men and women from the same materials, general advertising, etc.

Keywords: fashion product; fashion design; style direction; unisex; stylistics; fashion trend; author’s collection; image-design properties of clothes.

СТИЛЬОВИЙ НАПРЯМ «УНІСЕКС» ЯК ПРОЄКТНА ПРАКТИКА В ДИЗАЙНІ КОСТЮМА

ЧУПРІНА Н. В., ПАРАНЬКО Н. П., ПРАСОЛ С. І., БАРАНОВА А. І., КОВАЛЬЧУК М. О., ОМЕЛЬЧЕНКО Г. В.

Київський національний університет технологій та дизайну

Метою дослідження є визначення основних принципів становлення стильо­вого напряму «унісекс» як проєктної прак­тики дизайну одягу; формулюванню уза­гальнених образно-проєктних характерис­тик даного стильового напряму для роз­робки колекцій костюма як актуального модного продукту масового споживання.

Методологія дослідження заснована на комплексному підході до виявлення образно-проєктних та художньо-композиційних властивостей розробки колекції костюма, зокрема методи соціо-культурного аналізу, історико-логічного розвитку, системно-структурний, компара­тивний, композиційний та стилістичний аналіз. На окремих етапах застосовано методи морфологічного аналізу та синтезу, соціологічне опитування.

Результати. Вивчено походження стильо­вого напряму «унісекс», його особливості, описано обов’язкові композиційні елемен­ти в дизайні одягу. Досліджено еволюцію форми, головні елементи виробів в стилістиці «унісекс». Охарактеризовано стильовий напрям «унісекс» з позицій асиміляції інтерактивного розвитку чолові­чого і жіночого костюма ХХ ст. Здійснено систематизацію образно-проєктних та конструктивно-композиційних рис основ­них підстилів стильового напряму «унісекс» на сучасному ринку модного одягу широкого призначення. Визначено та охарактеризовано художньо-компози­ційні ознаки колекції сучасного жіночого одягу в стилістиці «унісекс» з урахуванням сучасних матеріалів. Систематизовано спільні ознаки моделей колекції та структуровано характерні для стильового напряму «унісекс» елементи, що є основою для проєктування авторської колекції жіночого одягу. Запроєктовано авторську колекцію жіночого одягу, що відповідає тенденціям стильового напряму «унісекс».

Наукова новизна дослідження полягає у визначенні образно-проєктних властивос­тей стильового напряму «унісекс» як проєктної практики в сучасному дизайні костюма масового споживання. Визначено ступінь естетичності ідейного змісту та гендерних аспектів образно-проектного явища «унісекс» в сучасному культурно-мистецькому просторі. Виявлено основні елементи костюма, що інтерактивно взаємовпливають на дизайн чоловічого та жіночого одягу як продукту моди.

Практична значущість вивчення основ­них проєктних характеристик застосування стильового напряму «унісекс» в дизайні одягу визначається комерційним потенціалом, що дозволяє дизайнерам модного одягу в сегменті мас-маркет та фабричним брендам одягу скоротити витрати на виробництво і подальше просування: єдиний дизайн, виконання колекції для чоловіків і жінок з однакових матеріалів, загальна реклама тощо.

Ключові слова: продукт моди; дизайн костюма; стильовий напрям; унісекс; стилістика; модна тенденція; авторська колекція; образно-проєктні властивості одягу.

СТИЛЕВОЕ НАПРАВЛЕНИЕ «УНИСЕКС» КАК ПРОЕКТНАЯ ПРАКТИКА В ДИЗАЙНЕ КОСТЮМА

ЧУПРИНА Н. В., ПАРАНЬКО Н. П., ПРАСОЛ С. И., БАРАНОВА А. И., КОВАЛЬЧУК М. О., ОМЕЛЬЧЕНКО А. В.

Киевский национальный университет технологий и дизайна

Целью исследования является определение основных принципов становления стилевого направления «унисекс» как проектной прак­тики дизайна одежды; формулировке обоб­щенных образно-проектных характеристик данного стилевого направления для разра­ботки коллекций костюма как актуального модного продукта массового потребления.

Методология исследования основана на комплексном подходе к выявлению образно-проектных и художественно-композиционных свойств разработки коллекции костюма, в частности методы социо-культурного анализа, историко-логического развития, системно-структурный, компаративный, композиционный и стилистический анализ. На отдельных этапах применены методы морфологического анализа и синтеза, социологический опрос.

Результаты. Изучено происхождение стиле­вого направления «унисекс», его особенности, описаны обязательные композиционные элементы в дизайне одежды. Исследованы эволюция формы, главные элементы изделий в стилистике «унисекс». Стилевое направ­ление «унисекс» охарактеризовано с позиций ассимиляции интерактивного развития мужс­кого и женского костюма ХХ в. Осуществлена систематизация образно-проектных и конструктивно-композиционных черт основ­ных подстилей стилевого направления «унисекс» на современном рынке модной одежды широкого назначения. Определены и охарактеризованы художественно-компози­ционные признаки коллекции современной женской одежды в стилистике «унисекс» с учетом современных материалов. Системати­зированы общие признаки моделей коллек­ции и структурированы характерные для стилевого направления «унисекс» элементы, являющиеся основой для проектирования авторской коллекции женской одежды. Спроектирована авторская коллекция женской одежды, соответствующия тенден­циям стилевого направления «унисекс».

Научная новизна исследования заключается в определении образно-проектных свойств стилевого направления «унисекс» как проектной практики в современном дизайне костюма массового потребления. Определена степень эстетичности идейного содержания и гендерных аспектов образно-проеткного явления «унисекс» в современном культурно-художественном пространстве. Выявлены основные элементы костюма, котоые инте­рактивно взаимовлияют на дизайн мужской и женской одежды как продукта моды.

Практическая значимость изучения основ­ных проектних характеристик применения стилевого направления «унисекс» в дизайне одежды определяется коммерческим потенциалом, позволяющим дизайнерам модной одежды в сегменте масс-маркет и промышленным брендам одежды сократить затраты на производство и дальнейшее продвижение: единый дизайн, выполнение коллекции для мужчин и женщин из одинаковых материалов, общая реклама и т.д.

Ключевые слова: продукт моди; дизайн костюма; стилевое направление; унисекс; стилистика; модная тенденця; авторская коллекция; образно-проектные свойства одежды.

Література

  1. ГалитбароваМ. И. Мода как феномен культуры: автореф. дис. на соиск. учен. степ. канд. культурологии: 24.00.01. Челябинск, 2004. 22 с. URL: https://www.dissercat.com/content/ moda-kak-fenomen-kultury (дата звернення: 09.11.2020).
  2. ШарлайА. Мнение потребителей и их предпочтения на модном рынке. Индустрия моды. 2007. №  С. 102–103. URL: https://modanews.ru/journal/industry/2007/4 (дата звернення: 23.10.2020).
  3. ГофманА. Б. Мода и люди. Новая теория моды и модного поведения. СПб: Питер, 2004. 208 с.
  4. ШубинГ. Г. Мода и эстетическая культура. Москва: Знание, 1987. 199 с.
  5. МасленцеваН. Ю. Мода как предмет социокультурного анализа. Прага: Издательство “Vedecko vydavatelske centrum Sociosfera-CZ s. r. о.”, 2014. № 2. 172 c.
  6. АндрееваИ. А. Мода и культура одежды. Москва: Знание, 1987. 64 с.
  7. РомановскаяМ. Б. История костюма и гендерные сюжеты моды. Санкт-Петербург: Алетейя, 2010. 442 с.
  8. ГерасимоваЮ. Л., Соснина Н. О. Костюм и мода как воплощение гендерных трансформаций. Человек и культура. 2018. №  С. 44–52. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/gerasimova-yu-l-sosnina-n-o-kostyum-i-moda-kak-voploschenie-gendernyh-transformatsiy/viewer (дата звернення: 02.11.2020).
  9. ТопаловМ. Н. Социальные аспекты моды : мода и цивилизация: информационные материалы. Москва: ИСАН, 1991. 46 с.
  10. АкопянК. З. Культура в глобализи­рующимся мире. Безопасность Евразии. 2002. № 4 (10). С. 398–
  11. МихееваМ. А. Костюм как социальное явление. Оренбург: Издательство “Оренбургский государственный университет”, 2009. 21 с.
  12. ЛелекоВ. Д. Пространство повседневности в европейской культуре. Санкт-Петербург: СПбГУКИ, 2002. 320 с.
  13. ЛихачевД. С. Культура как целостная среда. Новый мир. 1994. №  URL: http://magazines.russ.ru/novyi_mi/1994/8/lihach.html (дата звернення: 17.12.2020).
  14. АброзеЕ. Э. Индустрия моды в условиях глобализации культуры: дис. … канд. культурологии: 24.00.01 / Санкт-Петербургский государственный университет культуры и искусств. Санкт-Петербург, 2006. 168 с.
  15. Баранова О. К., Домашняя М. В. Тенденция развития стиля унисекс в современном ювелирном искусстве. International Research Journal. № 3 (45). C. 53–57: DOI: https://doi.org/10.18454/IRJ.2016.45.029 (дата звернення: 15.02.2021).
  16. Чупріна Н. В. Система моди ХХ–ХХІ століт­тя: проєктні практики та чинники функціону­вання (європейський та український контексти): монографія. К.: КНУТД, 2019. 476 с.
  17. КолосніченкоМ. В., Пашкевич К. Л. Мода і одяг. Основи проєктування та виробництва одягу: навч. посібник. К.: КНУТД, 2018. 236 с.
  18. МанцевичА. Ю. Совершенствование ме­тодов трансформативного формоообразования в дизайне костюма: автореф. дис. … канд. техн. наук: 17.00.06 / Московский государственный университет дизайна и технологий. Москва, 2013. 20 с. URL: https://www.dissercat.com/content/sovershenstvovanie-metodov-transformativnogo-formoobrazovaniya-v-dizaine-kostyuma (дата звернення: 27.10.2020).
  19. ЛуцкерТ. В., Винничук М.С., Колосніченко О. В., Піддубна О. О., Лазарчук М. А. Художньо-композиційні характеристики моделей колекції жіночого одягу в стилі мілітарі. Art and Design. 2019. №  Р. 117–126. URL: DOI: https://doi.org/ 10.30857/2617-0272.2019.1.10.
  20. Мода-2018: Стиль милитари в женской одежде: веб-сайт. URL: https://ladycharm.net/2018/02/moda-2018-stil-militari-v-zhenskoj-odezhde/ (дата звернення 10.11.2018)
  21. Модний журнал: Стиль милитари в женской одежде – Модные тенденции: веб-сайт. URL: http://fsntrend.com/stil/terminy/militari.html (дата звернення12.2020)
  22. ФернЭ. Дж., Либерзон В., МакГурти К. Б., Постма У. С., Вульф Н. С. Шесть шагов в будуще. Как массовая индивидуализация менует наш мир. PMO: веб-сайт. URL: http://www.pmo.ru/ six.php (дата звернення: 21.04.2021).
  23. Унисекс – стиль или образ жизни: веб-сайт. URL: http://http//www.styled.asia/category/people/2012/12/14/13122012175545/#sthash.TGVFRpDS.dpuf (дата звернення 04.09.2020)

 References

  1. Halytbarova, M. Y. (2004). Moda kak fenomen kul’tury [Fashion as a culture phenomenon]. Extended abstract of candidate’s thesis. Chelyabinsk: Chelyabinsk State Academy of Culture and Arts. URL: https://www.dissercat.com/content/moda-kak-fenomen-kultury (Last accessed: 09.11.2020) [in Russian].
  2. Sharlaj, A. (2007). Mnenye potrebytelej y ykh predpochtenyia na modnom rynke [Consumer opinion and preferences in the fashion market]. Yndustryia mody – Industriya mody, 4, 102–103. URL: https://modanews.ru/journal/industry/2007/4 (Last accessed: 23.10.2020) [in Russian].
  3. Hofman, A. B. (2004). Moda y liudy. Novaia teoryia mody y modnoho povedenyia [Fashion and people. The new theory of fashion and fashion behavior]. Saint Petersburg. 208 р. [in Russian].
  4. Shubyn, H. H. (1987). Moda y estetycheskaia kul’tura [Fashion and aesthetic culture]. Moscow. 199 р. [in Russian].
  5. Maslentseva, N.Yu. (2014). Moda kak predmet sotsyokul’turnoho analyza [Fashion as a subject of sociocultural analysis]. Praga. 172 p. [in Russian].
  6. Andreeva, Y. A. (1987). Moda y kul’tura odezhdy [Fashion and Culture of clothes]. Moscow. 64 p. [in Russian].
  7. Romanovskaia, M. B. (2010). Ystoryia kostiuma y hendernye siuzhety mody [Costume history and fashion gender]. Saint Petersburg. 442 p. [in Russian].
  8. Herasymova, Yu. L., & Sosnyna, N. O. (2018). Kostium y moda ak voploschenye hendernykh transformatsyj [Costume and fashion as the embodiment of gender transformations]. Chelovek y kul’tura – Man and culture: URL: https://cyberleninka.ru/article/n/gerasimova-yu-l-sosnina-n-o-kostyum-i-moda-kak-voploschenie-gendernyh-transformatsiy/viewer (Last accessed: 02.11.2020) [in Russian].
  9. Topalov, M. N. (1991). Sotsyal’nye aspekty mody: moda y tsyvylyzatsyia [Social Aspects of Fashion: Fashion and Civilization: Information Materials]. Moscow. 46 p. [in Russian].
  10. Akopian,K. Z. (2002). Kul’tura v hlobalyzyruiuschymsia myre [Culture in a globalizing world]. BezopasnostEvrazSecurity of Eurasia, 4 (10), 398–419 [in Russian].
  11. Mykheeva, M.A. (2009). Kostium kak sotsyal’noe iavlenye [Suit as a social phenomenon]. 21 p. [in Russian].
  12. Leleko, V. D. (2002). Prostranstvo povsednevnosty v evropejskoj kul’ture [The space of everyday life in European culture]. Saint Petersburg. 320 p. [in Russian].
  13. Lykhachev, D. S. (1994). Kul’tura kak tselostnaia sreda [Culture as a holistic environment]. Novyj myr – New world: URL: http://magazines.russ.ru/novyi_mi/1994/8/lihach.html (Last accessed: 17.10.2019).
  14. Abroze, E. E. (2006). Yndustryia mody v uslovyiakh hlobalyzatsyy kul’tury [Fashion industry in the context of cultural globalization]. Extended abstract of candidate’s thesis. Sankt-Peterburh: Saint Petersburg State University of Culture and Arts [in Russian].
  15. Baranova, O. K., & Domashniaia, M. V. (2016). Tendentsyia razvytyia stylia unyseks v sovremennom iuvelyrnom yskusstve [The trend of unisex style in modern jewelry art]. International Research Journal. DOI: https://doi.org/10.18454/IRJ.2016.45.029 [in Russian].
  16. Chuprina, N. V. (2019). Systema mody XX – pochatky XXI stolittia: proiektni praktyky ta chynnyky funktsionuvannia (ievropejs’kyj ta ukrains’kyj konteksty) [Fashion system of the XX – the beginning of the XXI century: design practices and factors of functioning (European and Ukrainian contexts)]. Kyiv. 476 [in Ukrainan].
  17. Kolosnichenko, M. V., & Pashkevych, K. L. (2018). Moda i odiah. Osnovy proiektuvannia ta vyrobnytstva odiahu [Fashion and clothing. Fundamentals of clothing design and production]. Kyiv: KNUTD. 236 [in Ukrainan].
  18. Mantsevych, A. Yu. (2013). Sovershenstvovanye metodov transformatyvnoho formooobrazovanyia v dyzajne kostiuma [Improving methods of transformative shaping in costume design]. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow: Moscow State University of Design and Technology. 20 p. [in Russian].
  19. Lutsker, T. V., Vynnychuk, M. S., Kolosnichenko, O. V., Piddubna, O. O., & Lazarchuk, M. A. (2019). Khudozhn’o-kompozytsijni kharakterystyky modelej kolektsii zhinochoho odiahu v styli military [Artistic and compositional characteristics of models of the collection of women’s clothing in the style of military jewelry]. Art and Design. 117–126. DOI: https://doi.org/10.30857/2617-0272.2019.1.10 [in Ukrainian].
  20. Moda-2018: Styl’ mylytary v zhenskoj odezhde [Fashion – 2018: Military style in women’s clothing]. URL: https://ladycharm.net/2018/02/moda-2018-stil-militari-v-zhenskoj-odezhde/ (Last accessed: 11.2018).
  21. Modnyj zhurnal: Styl’ mylytary v zhenskoj odezhde – Modnye tendentsyy [Fashion Magazine: Military Style in Women’s Clothing – Fashion Trends]. URL: http://fsntrend.com/stil/terminy/ militari.html (Last accessed: 07.12.2020).
  22. Fern, E. Dzh., Lyberzon, V., MakHurty, K., Postma, U., Vul’f, N. Shest’ shahov v budusche. Kak massovaia yndyvydualyzatsyia menuet nash myr [Six steps into the future. How Mass Individualization Is Changing Our World]. URL: http://www.pmo.ru/six.php (Last accessed: 21.04.2021).
  23. Unyseks – styl’ yly obraz zhyzny [Unisex – style or lifestyle]. URL: http://http//www.styled.asia/category/people/2012/12/14/13122012175545/#sthash.TGVFRpDS.dpuf (Last accessed: 04.09.2020).