КАНОНИ АНТИЧНОСТІ Й ВІДРОДЖЕННЯ ЯК ОСНОВА ТЕКТОНІЧНОГО СТРОЮ КЛАСИЧНОГО КОСТЮМА

КРОТОВА Т.Ф.

Київський національний університет технологій та дизайну

Ключові слова: канон, костюм, тектоніка, класичний стиль.

Аннотація

Мета. Проаналізувати художньо-естетичні принципи і категорії мистецтва античності й Ренесансу, які вплинули на формування структури і форми класичного костюма, символічне та функціональне значення в процесі його еволюції.

Методика. Використано міждисциплінарні методи дослідження (історичний та історико-типологічний, порівняльного аналізу, спостереження), методи мистецтвознавчого аналізу (описовий, іконографічний, метод формального аналізу), метод структурного аналізу форми костюма.

Результати. Теоретично опрацьовано та узагальнено основні філософські аспекти предметної творчості та складові системи художньо-виразних засобів, що втілювались в об’єктах матеріальної культури доби античності та Ренесансу, визначено основні засади їх втілення в структуру класичного костюма.

Наукова новизна. Висвітлено етап еволюції форми класичного костюма як складного, багатогранного феномена в контексті розвитку європейської та світової моди; розкрито особливості зародження тектонічної основи костюма, котрий з часом дістав назву класичного.

Практична значимість. Можливість застосування результатів дослідження для розширення мистецтвознавчої теоретичної бази; при укладанні лекційного курсу з історії мистецтва та історії костюма; для постановки проектних завдань студентам-дизайнерам і стилістам костюма як першоджерел та аналогів під час створення колекцій одягу. Використання методики структурного аналізу форм костюма в еволюційному розвитку дає змогу сприймати природу проектування костюма як одного з видів тектонічних мистецтв, вивчати творчі методи художників і модельєрів на науковій основі.

 

КАНОНЫ АНТИЧНОСТИ И ВОЗРОЖДЕНИЯ КАК ОСНОВА ТЕКТОНИЧЕСКОГО СТРОЯ КЛАССИЧЕСКОГО КОСТЮМА

КРОТОВА Т.Ф.

Киевский национальный университет технологий и дизайна

Цель. Проанализировать художественно-эстетические принципы и категории искусства античности и Ренессанса, повилявшие на формирование структуры и формы классического костюма, символическое и функциональное значение в процесс его эволюции. 

Методика. Использованы междисцип-линарные методы исследования (исторический и историко-типологический, сравнительного анализа, наблюдения), методы искусствоведческого анализа (описательный, иконографический, метод формального анализа), метод структурного анализа формы костюма.

Результаты. Теоретически проанализи-рованы и обобщены основные философские аспекты предметного творчества и составляющие системы художественно-выразительных средств, воплощаю-щиеся в объектах материальной культуры периодов античности и Ренессанса, определены основные способы их воплощения в структуру классического костюма.

Научная новизна: освещен этап эволюции формы классического костюма как сложного, многогранного феномена в контексте развития европейской и мировой моды; раскрыты особенности зарождения тектонической основы костюма, со временем получившего название классический.

Практическое значение: возможность использования результатов исследования для расширения искусствоведческой теоретической базы; при составлении лекционного курса по истории искусств и истории костюма; для постановки проектных задач студентам-дизайнерам и стилистам костюма в качестве первоисточников и аналогов во время создания коллекций одежды. Использование методики структурного анализа форм костюма в эволюционном развитии дает возможность воспринимать природу проектирования костюма как одного из видов тектонических искусств, изучать творческие методы художников и модельеров на научной основе.

Ключевые слова: канон, костюм, тектоника, классический стиль.

THE ANTIQUITY AND THE RENAISSANCE CANONS AS THE BASIS OF THE TECTONIC STRUCTURE OF THE CLASSICAL SUIT

KROTOVA T.F.

Kyiv National University of Technologies and Design

Purpose. To analyze the artistic and aesthetic principles and categories of the antiquity and Renaissance art, which influenced the structure formation and form of the classical suit, symbolic and functional significance in the process of its evolution.

Methodology. Interdisciplinary methods of research (historical and historical-typological, comparative analysis, observation), methods of art analysis (descriptive, iconographic, method of formal analysis), method of the structural analysis of the suit form are used.

Results. The main philosophical aspects of the subject work and the components of the artistic and expressive means embodied in the objects of the antiquity and the Renaissance material culture have been theoretically worked out and summarized, the basic principles of their embodiment in the structure of the classical suit have been determined.

Scientific novelty: the stage of the classic suit form evolution is highlighted as a complex, multifaceted phenomenon in the context of the European and world fashion development; featured the specific of the suit tectonic basis origin, which eventually got the name of the classic.

Practical significance: the possibility of using research results to expand the art theoretical knowledge base; at the conclusion of a lecture course from the History of Art and Suit; for setting the project tasks for students- designers and the clothing stylists as primary sources and analogues in time of clothing collections development. Using the structural analysis method of the costume forms in evolutionary development allows to perceive the nature of suit design as one of the tectonic arts types, to study the creative methods of artists and designers on a scientific basis.

Key words: canon, costume, tectonics, classical style.

 

Література

  1. Орленко Л. В. Терминологический словарь одежды / Орленко Л. В. – М. : Легпромбытиздат, 1996. – 345 с.
  2. Акимова Л.И. Искусство Древней Греции: Классика / Акимова Л.И. – СПб. : Азбука-классика, 2007. – 464 с.
  3. Чернецова Е.М. Мировое искусство : энциклоп. словарь / Чернецова Е.М. – М. : Вече, ОЛИСС, 2005. – 576 с.
  4. Любкер Ф. Иллюстрированный словарь античности / Ф. Любкер. – М. : Эксмо, 2005. – 1343 с.
  5. Власов В. Г. Стили в искусстве : словарь: Архитектура, графика, декоративно-прикладное искусство, живопись, скульптура / В.Г. Власов. – СПб. : Кольна, 1995. – Т. 1. – 680 с.
  6. Недович Д. Поликлет / Д. Недович. – М.; Л. : Искусство, 1939. – 108 с.
  7. Витрувий М. Десять книг об архитектуре / М. Витрувий ; пер. с лат. Ф.А. Петровского. – М. : КомКнига, 2005. – 320 с.
  8. Альберти Л. Десять книг о зодчестве : в 2 т. / Л. Альберти. – М. : Изд-во Всесоюзн. акад. архитектуры, 1935. – Т.1. – 392 с.
  9. Винчи да Л. Избранные произведения : в 2 т. / Л. да Винчи. – М. : Ладомир, 1995. – Т. 1. – 363 с.
  10. Книга о живописи мастера Леонардо да Винчи живописца и скульптора Флорентинского / пер. А. А. Губер, В. К. Шилейко ; вступ. ст. В. Н. Лазарева. – М. : ОГИЗ-ИЗОГИЗ, 1934. – 384 с.
  11. Алтай Б. Математика и Мона Лиза. Искусство и наука в творчестве Леонардо да Винчи / Б. Алтай ; пер. с англ. С.В. Зинюка. – М. : Техносфера, 2007. – 304 с.
  12. Дюрер А. Дневники. Письма. Трактаты / А. Дюрер. – Л. : Искусство, 1957. – Т.2. – 254 с.
  13. Вайнштейн О.Б. Денди: мода, литература, стиль жизни / Вайнштейн О.Б. – М. : Новое литературное обозрение, 2005. – 640 с.
  14. Пашкевич К.Л. Теоретичні основи дизайну одягу на засадах тектонічного підходу: автореф. дис. … д-ра техн. наук : спец. 05.03.01 – Технічна естетика / К.Л. Пашкевич – К., 2017. – 44 с.

 References

  1. Orlenko, L. V. (1996) Terminologicheskiy slovar odezhdy [The terminological dictionary of clothes]. Moscow  [in Russian].
  2. Akimova, L.I. (2007) Iskusstvo Drevney Gretsii: Klassika [The Art of Ancient Greece: Classic]. Sankt-Peterburg [in Russian].
  3. Chernetsova, E.M. (2005) Mirovoye iskusstvo : entsiklop. slovar [World art: encyclopedic dictionary]. Moscow  [in Russian].
  4. Lyubker, F. (2005) Illyustrirovannyy slovar antichnosti [The Illustrated Dictionary of Antiquity]. Moscow  [in Russian].
  5. Vlasov, V. G. (1995) Stili v iskusstve : slovar: Arkhitektura. grafika. dekorativno-prikladnoye iskusstvo. zhivopis. Skulptura [Styles in art: dictionary: architecture, graphics, arts and crafts, painting, sculpture]. Sankt-Peterburg [in Russian].
  6. Nedovich, D. (1939) Poliklet [Poliklet]. Moscow; Leningrad  [in Russian].
  7. Vitruviy, M. (2005) Desyat knig ob arkhitekture [Ten books on architecture ]. Moscow [in Russian].
  8. Alberti, L. (1935) Desyat knig o zodchestve : v 2 t. [Ten books on architecture: in 2 volumes]. Moscow [in Russian].
  9. Vinchi da, L. (1995) Izbrannyye proizvedeniya : v 2 t. [Selected works: in 2 volumes]. Moscow [in Russian].
  10. Lazarev, N. (Eds.). Kniga o zhivopisi mastera Leonardo da Vinchi zhivopistsa i skulptora Florentinskogo [The book is about the painting of the master Leonardo da Vinci painter and sculptor Florentinsky ]. Moscow  [in Russian].
  11. Altay, B. (2007) Matematika i Mona Liza. Iskusstvo i nauka v tvorchestve Leonardo da Vinchi [Mathematics and Mona Lisa. Art and science in the works of Leonardo da Vinci]. Moscow [in Russian].
  12. Dyurer, A. (1957) Pisma. Traktaty [The Diaries. Letters. Treatises]. Leningrad [in Russian].
  13. Vaynshteyn, O.B. (2005) Dendi: moda. literatura. stil zhizni [Dandy: fashion, literature, lifestyle]. Moscow [in Russian].
  14. Pashkevych, K.L. (2017) Teoretychni osnovy dyzaynu odyahu na zasadakh tektonichnoho pidkhodu [Theoretical foundations of design of clothes on the basis of a tectonic approach]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

 

PDF