PERSUASIVE DESIGN IN ADVERTISING AS A FACTOR OF INFLUENCE ON THE BEHAVIORAL ORIENTATION OF THE SOCIETY

KOLISNYK O.V.

Kiev National University of Technologies and Design

Key words: design of visual communication, persuasive design, infographics, social orientations, behavioral reactions.

Annotation

Purpose. To analyze the persuasive design of advertising as a now days phenomenon, and also to consider the influence of design meanings-images on the perception processes and behavioral reactions of a person.

Methodology. A combination of complex and comparative methods that allow to identify the peculiarity of the problems of persuasive design of advertising in the modern society, as well as the principles of objectivity and impartiality of analysis, the principle of critical reflection of the investigated material.

Results. The content of the persuasive design of advertising in the social everyday life was analysed. It was carried out its characteristic features, such as expressiveness, persuasiveness, speed of the transfer of a certain pragmatic installation, emotional influence on the subconscious reactions of a person, as a result of the possibility of transformation of perception and behavioral social orientation of the target audience with subsequent programming of it action in the future.

Findings. We paid attention to the social responsibility of both customers and designers of advertising products for formation the internal intentions and behavioral stereotypes of most representatives of modern society.

Practical value. The findings of the study should help to deepen the understanding of the specificity of the persuasive design of advertising as a phenomenon of the presents, its interconnectedness with various aspects of human vitality.

 

ПЕРЕКОНУЮЧИЙ ДИЗАЙН У РЕКЛАМІ ЯК ФАКТОР ВПЛИВУ НА ПОВЕДІНКОВІ ОРІЄНТАЦІЇ СОЦІУМУ

КОЛІСНИК О. В.

Київський національний університет технологій та дизайну

Мета. Аналіз переконуючого дизайну у рекламі як явища сьогодення а також розгляд впливу дизайнерських смислів-образів на процеси сприйняття та поведінкові реакції людини.

УБЕЖДАЮЩИЙ ДИЗАЙН В РЕКЛАМЕ КАК ФАКТОР ВЛИЯНИЯ НА ПОВЕДЕНЧЕСКИЕ ОРИЕНТАЦИИ СОЦИУМА

КОЛЕСНИК О. В.

Киевский национальный университет технологий и дизайна

Цель. Анализ убеждающего дизайна в рекламе как явления cовременного общества, а также рассмотрение влияния дизайнерских смыслов-образов на процессы восприятия и поведенческие реакции человека.

Методика. Використано поєднання комплексного й компаративістського методів, які дають змогу розкрити своєрідність проблематики переконуючого дизайну в сучасному соціумі, а також принципи об’єктивності та неупередженості аналізу.

Результати. Проведено аналіз контенту переконуючого дизайну у рекламі у соціальному повсякденні, встановлено його характерні риси, такі як експресивність, переконливість, швидкість передачі певної прагматичної установки, емоційний вплив на підсвідомі реакції людини й як результат – можливість трансформацій сприйняття та поведінкових соціальних орієнтацій цільової аудиторії з програмуванням її дій у майбутньому.

Наукова новизна. Доведено потребу підвищення соціальної відповідальності як замовників, так і виконавців рекламної дизайнерської продукції у формуванні внутрішніх інтенцій та поведінкових стереотипів більшості представників сучасного соціуму.

Практична значимість. Отримані результати дослідження мають допомогти більш глибокому розумінню специфіки переконуючого дизайну в рекламі як явища сьогодення, його глибокої взаємопов’язаності з різними аспектами людської буттєвості.

Ключові слова: дизайн візуальних комунікацій, переконуючий дизайн, інфографіка, соціальні орієнтації, поведінкові реакції.

Методика. Использовано сочетание комплексного и компаративистского методов, которые позволяют раскрыть своеобразие проблематики убеждающего дизайна в современном социуме, а также принципы объективности и беспристрастности анализа, принцип критического осмысления изучаемого материала.

Результаты. Проведен анализ контента визуального убеждающего дизайна в повседневной социальной жизни, установлены его характерные черты, как экспрессивность, убедительность, скорость передачи определенной прагматической установки, эмоциональное воздействие на подсознательные реакции человека и как результат возможность трансформаций восприятия и поведенческих социальных ориентаций целевой аудитории с последующим программированием ее действий в будущем.

Научная новизна. Обоснована необходимость повышения социальной ответственности как заказчиков, так и исполнителей рекламной дизайнерской продукции в формировании внутренних интенций и поведенческих стереотипов большинства представителей современного социума.

Практическая значимость. Полученные результаты исследования должны помочь более глубокому пониманию специфики визуального убеждающего дизайна как явления настоящего, его взаимосвязанности с различными аспектами человеческого бытия.

Ключевые слова: дизайн визуальных коммуникаций, убеждающий дизайн, инфографика, социальные ориентации, поведенческие реакции.

Literature

  1. Захарова Н.Ю. Визуальная социология: фотография как объект социологического анализа [Электронный ресурс] / Н.Ю. Захарова // Журнал социологии и социальной антропологии. – 2008. – Т. XI. – № 1. – С. 147–161. – Режим доступу: http://socio.isu.ru/ru/chairs/ksf/courses/VS/10_Zaharovax1x.pdf.
  2. Колісник О.В. Інфографіка як явище сучасного дизайну суспільної комунікації [Електронний ресурс] / О.В. Колісник, Є.П. Гула, Т.А. Кугай // East European Scientific Journal. Wschodnioeuropejskie Czasopismo Naukowe. – 2017. – Vol. 23. – Режим доступу: https://eesa-journal.com/wp-content/uploads/EESA_ноябрь­_журнал_4часть-10pd.
  3. Штомпка П. В фокусе внимания повседневная жизнь. Новый поворот в социологии / П. Штомпка // Социологические исследования. – 2009. – № 8. – C. 3-13.
  4. Barthes R. The Rhetoric of the Image. Image, Music, Text / Roland Barthes. – Ed. and trans Stephen Heath . – New York: Hill and Wang, 1977. – Р. 32-51. – [Electronic resource]. – Access мode: https://rosswolfe.files.wordpress.com/2015/04/roland-barthes-image-music-text.pdf
  5. Emmison M. Researching the Visual: Images, Objects, Contexts and Interactions in Social and Cultural Inquiry / Michael Emmison, Philip Smith, Margery Mayall – London; New Delhi: Sage Publications, 2007. – 242 p.
  6. Кosara R. The Difference between Infographics and Visualization. – 2010. – [Electronic resource]. – Access мode: http://eagereyes.org/blog/2010/the-difference-between-infographics-and-visualization].
  7. Lankow J. Infographics: the Power of Visual Storytelling / Jason Lankow, Josh Ritchie, Ross Crooks – New Jersey: John Wiley&Sons Inc., – 263 p.
  8. Del Galdo Elisa Persuasion in Design. Social and psychological principles can be used to influence user behaviors and decision-making. / Elisa Del Galdo – 2011. – February 8. – [Electronic resource]. – Access mode: https://uxmag.com/articles/persuasion-in-design
  9. Tufte E. Beautiful Evidence / Edward Tufte – Cheshire: Graphic Press, 2006. – 213 p.
  10. Tufte E. Visual Explanations: Images and Quantities, Evidence and Narrative / Edward Tufte – Cheshire: Graphic Press , 1997. – 156 p.

 References

  1. Zakharova, N.Yu. (2008). Vyzual’naya sotsyolohyya: fotohrafyya kak obekt sotsyolohycheskoho analyza [Visual sociology: photography as an object of sociological analysis] Zhurnal sotsyolohyy y sotsyal’noy antropolohyy Journal of Sociology and Social Anthropology, XI (1), Retrieved from: http://socio.isu.ru/ru/chairs/ksf/courses/VS/10_Zaharovax1x.pdf. [in Russian].
  2. Kolisnyk, O.V., Hula, Ye.P., Kuhay, T.A. (2017). Infohrafika yak yavyshche suchasnoho dyzaynu suspil’noyi komunikatsiyi [Infographics as a phenomenon of modern design of public communication] East European Scientific Journal. Wschodnioeuropejskie Czasopismo Naukowe, 23, Retrieved from: https://eesa-journal.com/wp-content/uploads/EESA_ноябрь­_журнал_4часть-10pd [in Ukrainian].
  3. Shtompka, P. (2009) V fokuse vnymaniya povsednevnaya zhyzn’. Novyy povorot v sotsyolohyy [The focus of attention is everyday life. A new twist in sociology] Sotsyolohicheskie issledovaniya Sociological research, 8, 3-13. [in Russian].
  4. Barthes, R. (1977). The Rhetoric of the Image. Image, Music, Text. / Roland Barthes . – Ed. and trans Stephen Heath. – New York: Hill and Wang – Retrieved from: http://www9.georgetown.edu/ faculty/irvinem/theory/Barthes-Rhetoric-of-the-image-ex.рdf. [in English].
  5. Emmison, M., Smith, , Mayall, M. (2007). Researching the Visual: Images, Objects, Contexts and Interactions in Social and Cultural Inquiry. London; New Delhi: Sage Publications [in English].
  6. Кosara, R. (2010) The Difference between Infographics and Visualization. – Retrieved from: http://eagereyes.org/blog/2010/the-difference-between-infographics-and-visualization]. [in English].
  7. Lankow, J., Ritchie, J., Crooks, R. (2012). Infographics: the Power of Visual Storytelling . – New Jersey: John Wiley&Sons Inc. [in English].
  8. 8.      Del Galdo Elisa (2011). Persuasion in Design. Social and psychological principles can be used to influence user behaviors and decision-making. – Retrieved from: https://uxmag.com/articles/persuasion-in-design. [in English].
  9. Tufte, E. (2006). Beautiful Evidence. Cheshire: Graphic Press. [in English].
  10. Tufte, E. (1997). Visual Explanations: Images and Quantities, Evidence and Narrative. Cheshire: Graphic Press. [in English]

 

PDF